nieuws

Antea Group buigt zich over infrastructuur voor vliegende auto

infra Premium 514

Antea Group buigt zich over infrastructuur voor vliegende auto

Als de vliegende auto echt doorbreekt krijgt hij een enorme impact op de openbare ruimte, vastgoed en infrastructuur. Daarom buigt Antea Group zich alvast over de infrastructuur die nodig is om dit futuristische transportmiddel veilig, betrouwbaar en efficiënt te kunnen inzetten.

Antea  heeft daarvoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Pal-V, de Nederlandse producent van vliegende auto’s. Hun prototype maakte in 2012 al succesvol de eerste testvluchten. Het ziet er naar uit dat het eerste model volgend jaar de toelating krijgt van de RDW en een vlieglicentie ontvangt van Easa. Vanaf dat moment mag er in heel Europa, maar ook daarbuiten in veel landen gereden en gevlogen worden met het toestel.

Starbaan ter grootte van een half voetbalveld

Volgens Henri Deelstra van Antea Group is voor het landen en opstijgen een veldje nodig ter grootte van een voetbalveld. Als het concept aanslaat, moet daar een netwerk van worden aangelegd en moet worden bepaald waar de auto’s wel en niet boven mogen vliegen. “Dat vergt afspraken en afstemming tussen heel veel stakeholders.”

Publiekstrekker op de Provada

De businesslijndirecteur Ruimte & Water realiseert zich dat het voor veel mensen nog een ver van hun bed show is. De vliegende auto lijkt immers rechtstreeks afkomstig uit een stripboek of sciencefiction film. Maar het toestel van PAL-V bestaat echt en vormde een grote publiekstrekker op de Autosalon in Geneve, die begin deze maand plaats vond. Antea Group neemt een toestel mee naar de stand van de Provada later dit voorjaar in Amsterdam.

Bezegeling van de afspraak tussen Antea-Group en vliegende autoproducent Pal-V, op de autosalon in Geneve.

 

Reageer op dit artikel