nieuws

Smart Traffic van Sweco wint Cobouw Publieksprijs

infra Premium 804

Smart Traffic van Sweco wint Cobouw Publieksprijs

Erkenning van vakgenoten is natuurlijk een enorme eer. Die viel op Infratech Sweco ten deel. Met hun oplossing Smart Traffic wisten zij te overtuigen en dus de Cobouw Publieksprijs te winnen. Hoe big data wegbeheerders en gebruikers en echt ten dienst kan zijn.

‘The Internet of things’ zoemt inmiddels al een paar jaar rond als de grote belofte. Van trendwatchers wordt het doorgegeven naar boardrooms, strategen, productdevelopers en uiteindelijk projectteams. Maar als de belofte bij de praktijk in de buurt komt, dan speelt toch vooral de vraag ‘maar hoe dan?’

Een dijk van een puzzel, waar ze ook bij de afdeling mobiliteit van Sweco voor zijn gaan zitten. Logisch vertrekpunt was de intelligente verkeersregel installatie (iVRI). Het bedrijf is immers als partner betrokken bij het Talking Traffic, een breed publiek privaat investeringsprogramma. Het resultaat is het ‘project’ Smart Traffic

De volgende fase

Jeroen Brouwer en Sandra Kamphuis, productmanager en teamleider bij Sweco, staan naast het podium waar ze zojuist de award en cheque hebben gekregen. “Blij”, klinkt het bijna tweestemmig. Een ontzettende steun in de rug voor hun project. “We zitten inmiddels wel al in de volgende fase”, verbetert Kamphuis vriendelijk. “In Helmond is het bijvoorbeeld al helemaal in productie. De fases van testen en aanpassingen in beheer en gebruik zijn daar echt afgerond.”

Verkeersstromen optimaliseren

Het principe is helder, met Smart Traffic worden reeds bestaande gegevens gebruikt uit sensoren in de weg, aangevuld met nieuwe bronnen. Door inzet van slimme technieken, zoals een voorspellend verkeersmodel, wordt gedetailleerde informatie over de actuele verkeerssituatie afgeleid. Met deze informatie stuurt de software verkeerslichten aan. Doel is dat wegbeheerders verkeersstromen kunnen optimaliseren, juist op basis van specifieke doelgroepen. De software richt zich dus uiteindelijk meer op de individuele weggebruiker in plaats van het systeem. Het resultaat is dat de een betere doorstroming. Fijn voor de weggebruiker natuurlijk, maar het biedt ook voordelen voor de wegbeheerder en de beleidsmaker. Het zorgt ervoor dat de wegbeheerder kan gaan sturen te op modaliteit, rijrichting, stops of CO2-uitstoot.

Toekomstbestendig

De praktijk is natuurlijk altijd complexer. Verschillende wegbeheerders hebben verschillende doelen waarmee je rekening moet houden.” Daarnaast is niet elke verkeerssituatie hetzelfde, natuurlijk. Brouwer: “We zijn nu in Apeldoorn bezig waar het al weer complexer wordt omdat daar ook rekening moet worden gehouden met het spoor.” Een uitdaging die grote glimlach veroorzaakt. De handen jeuken. “Wij zien nog heel veel mogelijkheden en vernieuwingen waar we relevant voor kunnen zijn”, aldus Kamphuis. “En het mooie is”, vult Brouwer aan, “we richten ons ook heel erg op de toekomst. We verzamelen nu al data en ons systeem zo in zodat we ook toekomstbestendig zijn. Dat we de wegbeheerders ook straks kunnen helpen als er bijvoorbeeld meer zelfrijdende voertuigen zijn.”

Over de grenzen

En dan nu al een deze prijs op InfraTech. “Trots en een mooie erkenning”, vat Brouwer het samen. Daarnaast is het voetlicht waarvoor de Smart Traffic komt te staan ook mooi meegenomen. “Natuurlijk, wij geloven hierin en introduceren het graag op nog meer plekken.” En niet alleen in Nederland, dat is dan weer het voordeel om van een groot internationaal concern onderdeel te zijn. “Zeker de eerste gesprekken zijn er al met collega’s in Groot-Brittannië en België. Toch mooi als een echte Nederlandse vinding en ontwikkeling ook over de grenzen succesvol zal zijn.”

De Cobouw Publieksprijs is ook daarvoor natuurlijk een prachtige steun in de rug.

 

Reageer op dit artikel