nieuws

Schiphol eist doortrekken van Noord-Zuidlijn naar luchthaven

infra Premium 2158

Schiphol eist doortrekken van Noord-Zuidlijn naar luchthaven
Foto: Schiphol

Schiphol zet in op een rechtstreekse metroverbinding naar Amsterdam door de Noord-Zuidlijn door te trekken. Voor verbetering van de bereikbaarheid is een kwart miljard euro beschikbaar en worden dit jaar de knopen doorgehakt.

Schiphol wil zo snel mogelijk het openbaarvervoersnetwerk uitbreiden. Volgens president-directeur Dick Benschop werken NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam samen met de luchthaven een plan uit. Zo is het niet meer de vraag óf de Noord-Zuidlijn moet worden doorgetrokken vanuit Amsterdam naar Schiphol en Hoofddorp, maar wanneer, zo zei hij op de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven. De metrolijn is afgelopen zomer na 14 jaar  bouwtijd opgeleverd.

Uitbreiding station

De betrokken partijen hebben eind vorig jaar overeenstemming bereikt over de wens om de vorig jaar geopende metrolijn door te trekken, vertelde Benschop. Volgens de topman is het moeilijkste deel van het megaproject al aangelegd en moet het mogelijk zijn het traject te verlengen. Dan is het meteen mogelijk om de Schipholtunnel te ontlasten en die te gebruiken voor internationale treinverbindingen. Daarnaast wordt ingezet op de uitbreiding van het station op de luchthaven.

Volgens Benschop ligt er een eerste strategie bij de politiek in Den Haag en wordt de komende tijd verder gesproken over verdere invulling, zoals het kostenplaatje. “We willen niet alleen ons handje ophouden, maar ook iets meebrengen. Een soort offer you can’t refuse.” Op de Infra-begroting staat daar overigens al 256 miljoen euro voor gereserveerd en wordt dit jaar een voorkeursbeslissing genomen over de invulling van dat bedrag.

Verzakking rijbaan Victor

Hoewel Schiphol vorig jaar een recordaantal van 71 miljoen passagiers verwelkomde, kwamen er ook meer klachten dan ooit binnen over geluidsoverlast. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) kreeg in 2018 11.500 meldingen, drie keer meer dan het jaar ervoor. Op 15 juli vorig jaar zorgde de verzakking in rijbaan Victor voor een dagrecord van 1000 extra klachten omdat de Polderbaan daardoor tijdelijk buiten gebruik was.

Vertrouwen herwinnen

Op dit moment wordt gesproken met bestuurders en bewoners over de toekomstige groei van de luchthaven, maar volgens Benschop is er nog veel meer nodig om het vertrouwen terug te winnen.

“Wij zullen maatregelen nemen in het belang van bewoners”, zei hij. “Daarmee wil ik muren afbreken en bruggen slaan. Bijvoorbeeld tussen beleving en berekening van geluid, en tussen meten en rekenen. Wij zullen actief hinder beperken en investeren in leefbaarheid, in samenwerking met onze buurgemeenten.”

De luchthaven heeft nog volop ambitie om komende jaren verder te groeien en investeert komende jaren ruim een half miljard euro in een extra pier en terminal op de luchthaven zelf. De terminal moet 2023 operationeel zijn en zorgt dan samen met de pier voor een extra capaciteit van 14 miljoen reizigers.

 

Reageer op dit artikel