nieuws

 “Klootzakken zijn het, die tunnelboorders. Maar wel ònze klootzakken”

infra Premium 3019

 “Klootzakken zijn het, die tunnelboorders. Maar wel ònze klootzakken”
Foto's: Gemeente Den Haag / Frank Jansen

In nog geen jaar tijd boorden BAM en VolkerWessels twee tunnelbuizen voor de Rotterdamsebaan, de nieuwe uitvalsweg van Den Haag. Hoewel sommige bewoners de boor letterlijk onder hun huizen voelden graven, bleven grote problemen uit en sloten de Hagenaars de boorploeg uiteindelijk in hun harten.

Bij de start begin vorig jaar liep de boor voor de Victory Boogie Woogie tunnel nog een paar weken vertraging op. Dat kwam door de vorst, waardoor het zand dat buiten lag opgeslagen bevroor zodat er geen grout kon worden gemaakt. En elke tunnelbouwer weet: zonder grout geen tunnel, want bij de plaatsing van iedere betonnen ring wordt onder hoge druk het dunne watercementmengsel in de grond gepompt. Zo compenseert de machine aan de achterkant wat hij teveel aan grond afvoert door het draaiende graafwiel aan de voorkant.

De vertraging werd volgens projectdirecteur Paul Janssen van de gemeente later meer dan goed gemaakt. Bij het boren van de tweede 1650 meter lange tunnelbuis waren mens en machine zo goed op elkaar ingespeeld dat op sommige dagen wel een voortgang van 30 meter werd geboekt. Dat betekende dat er 3000 kuub grond op een dag moest worden afgevoerd. Dat waren ruim 100 vrachtwagenritten per dag.  

Huizen trilden bij de passage van de boor

Ondanks al die overlastgevende bouw-activiteiten is de verhouding met de omgeving goed gebleven. Op de grens van Voorburg en Den Haag klaagden bewoners op een gegeven moment dat ze de boor langs voelden komen.  Ze voelden hun huizen trillen. Op dat moment bevond de boormachine zich voor de tweede keer onder hun huizen, terwijl er tegelijkertijd intensieve afbouwactiviteiten plaatsvonden in de eerste tunnelbuis. Trillingsmeters bevestigden de gevoelens van de bewoners. Het zat niet tussen de oren. Maar tot grote schades leidden de trillingen niet en de verstandhouding met de omgeving kwam er niet door onder druk te  staan. Janssen: “Natuurlijk werd er wel eens geroepen, wat een klootzakken die tunnelboorders. Maar dan kwam er al snel achteraan: maar het zijn wel ònze klootzakken. De bouw van zo’n groot infrastructureel werk verloopt nou eenmaal nooit helemaal zonder pijn.”

Eindelijk verlost van het trauma van de tramtunnel

Een anecdote die Sjaak Bral vertelde, onderstreepte deze waarneming van de gemeentelijk projectdirecteur. De Haagse cabaretier luisterde het programma rond de aankomst van de boormachine op. In de voorbereiding op zijn bijdrage sprak hij onder andere met een bewoner wiens huisdeur al jaren klemde, maar die na de passage van de boor ineens veel soepeler scharnierde. “Zo zie je maar.” Bral denkt dat Den Haag met de soepele realisatie van de Victory Boogiewoogie tunnel eindelijk verlost is van het pijnlijke trauma van de tramtunnel.

Foto’s: Frank Jansen

Combinatie Rotterdamsebaan (2/3 BAM en 1/3 VWS) is nog anderhalf jaar bezig met de afbouw van de tunnel en de aansluiting op het omliggende wegennetwerk en inregelen van alle (duurzame) installaties. In de slipstream van de nieuwe ontsluitingsweg, komt volgens wethouder Boudewijn Revis nu eindelijk ook de ontwikkeling van het verouderde bedrijventerrein Binckhorst goed op gang. Er zijn veel oude bedrijfspanden gesloopt, net als wat typische jaren ’50 flats overigens. Leegstaande kantoren worden momenteel getransformeerd tot woningen. Langs het tunneltrace komt een groenstrook die aansluit op de oude begraafplaats die samen gaan fungeren als groene long van het gebied. Door de sloop van een oud defensiecomplex wordt nu ook het oude kasteel Binckhorst weer zichtbaar wat een zekere allure geeft aan het gebied.

Weemoed fraai verklankt in de Binckhorstblues

De Rotterdamsebaantunnel luidt met andere woorden ook een nieuw tijdperk in voor de Binckhorst. Dat is nooit alleen maar mooi, maar stemt ook weemoedig. Het is afgelopen met de autosloperijen, de drukkerijen, sigarettenfabrieken en andere bedrijven die lang het gebied domineerden. De heimwee naar vroeger wordt mooi verwoord in de Binckhorstblues van een stel oude Haagse rockers.  De vertoonde videoclip bezorgde menig Hagenaar die het feestje rond de aankomst van de tunnelboormachine bijwoonde, een brok in de keel.

Reageer op dit artikel