nieuws

Dura Vermeer en Ploegam pakken bijzonder contract Stadsdijken Zwolle: Werken met open boekhouding

infra 3669

Dura Vermeer en Ploegam pakken bijzonder contract Stadsdijken Zwolle: Werken met open boekhouding
De Stadsdijken in Zwolle moeten een meter hoger worden.

Dijkzone Alliantie Zwolle (Dura Vermeer en Ploegam) sleept de opdracht voor de Stadsdijken in Zwolle binnen. Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft vertrouwen in de bouwers die met een open boekhouding het contract van 75 miljoen euro moeten gaan uitvoeren.

Het gaat om een voorlopige gunning en de verliezende bouwers kunnen de eerste keus van de opdrachtgever nog aanvechten, maakt het waterschap bekend. De combinatie Boskalis/KWS en combinatie Hanzestad (GMB, Heijmans en De Vries & van de Wiel) vissen achter het net, maar doorliepen wel de hele tenderfase.

IJsseldijk een meter hoger

Zeven waterbouwers stonden aanvankelijk in de rij voor het droomcontract waarbij het waterschap koos voor een gegarandeerde opslag van 14 procent, duidelijke risico’s en maximaal ruimte om mee te denken. Over een lengte van 7,5 kilometer moeten de dijken langs de IJssel een meter hoger worden.

Project Stadsdijken Zwolle

  • Opdrachtgever: Waterschap Drents Overijsselse Delta
  • Opdrachtnemer: Dijkzone Alliantie Zwolle met Dura Vermeer en Ploegam
  • Contractvorm: Hybride
  • Projectsom: 75 miljoen euro
  • Start aanbesteding: april 2018
  • Gunning: begin 2019
  • Start uitvoering: eind 2020
  • Oplevering: 2024

Technisch is de dijkverhoging niet ingewikkeld, maar de complexe omgeving van de stad Zwolle is wel lastig. Andere complicaties langs de 7,5 kilometer lange route van bedrijventerrein Voorst via woonwijk Holtenbroek naar het landelijke Westerveld, langs een enorme benzineopslag en de Scania-fabriek waar elke 5 minuten een vrachtwagen van de band rolt. Het project is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).

Het waterschap koos vorig voorjaar voor een innovatieve aanbesteding waarbij de prijs een minimale rol speelde en werd ingezet op een briljant slimme oplossing. Het is een soort twee-traps-raket geworden met een mix van Best Value Procurement, alliantie en bouwteam. Bij de beoordeling woog het plan van aanpak met 46% het zwaarste, gevolgd door de interviews met de sleutelfiguren en de teamcompetenties (35%) en een fnancieel plan (19%).

“Geen pasklaar presenteerblaadje”

Bestuurder Hans de Jong van het waterschap licht toe: “We kiezen met deze aanbesteding niet naar een oplossing die ons op een presenteerblaadje wordt aangeboden, maar naar een ‘wateraannemer’ die juist sámen met ons tot de beste oplossing komt. Door vanaf het begin als waterschap en markt de krachten te bundelen, verwachten we zowel de technische als financiële risico’s die zo’n project met zich meebrengt beter in de hand te houden”. Het waterschap en de aannemerscombinatie werken de komende jaren de dijkversterking verder in detail uit. Uiterlijk eind 2024 is het project helemaal klaar en voldoen de Zwolse stadsdijken weer aan alle eisen.

Bij de ontwerpfase is de input 50/50, maar in de uitvoering ziet het waterschap een wat kleinere rol voor zichzelf weggelegd. De bouwcombinatie moet het komend jaar gaan waarmaken en gaat eind volgend jaar buiten aan de slag.

Reageer op dit artikel