nieuws

Bouw omstreden A16-landtunnel begint februari

infra 4369

Bouw omstreden A16-landtunnel begint februari

Combinatie De Groene Boog (Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI elk 25 procent) begint vanaf februari met de uitvoering van de omstreden landtunnel A16/A13 bij Rotterdam. Rijkswaterstaat heeft het zogenoemde aanvangscertificaat afgegeven voor de eerste energieneutrale dbfm-tunnel in Nederland.

Na jaren van voorbereiding kan volgende maand buiten worden gestart met het mega-project dat voor 998 miljoen euro op de begroting staat. Het contract, inclusief 20 jaar onderhoud, werd maart vorig jaar gegund aan de bouwcombinatie, maar kent een lange en roerige voorgeschiedenis.

De nieuwe snelweg A16 is de verlenging van de huidige A16 bij het Terbregseplein naar de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 km lange nieuwe A16 zorgt ervoor dat het verkeer op de snelweg A13, snelweg A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. In 2024 gaat de weg open voor verkeer, evenals de eveneens omstreden Blankenburgtunnel een stuk verderop. Daar ging afgelopen september de eerste schep de grond in.

Energieneutraal ontwerp

Het ontwerp van de weg is volledig energieneutraal. Al bij de voorbereiding van de tender werden 39 maatregelen in kaart gebracht om de tunnel energiezuinig te bouwen en te onderhouden, zoals led-verlichting en reflecterende tegelwanden. De ‘groene’ maatregelen bepaalden voor 25 procent de uitjkomst van de emvi-score bij de gunning van het project.

Daarnaast wordt rekening gehouden met de inpassing in het landschap, onder meer gebruik te maken van extra stil asfaltgeluidschermen en grondwallen. Zo loopt bijvoorbeeld ter hoogte van het Lage Bergse Bos de nieuwe A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel. De Groene Boog is een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, Croonwolter&dros).

Energieverbruik in tunnels:

  1. Verlichting     50%
  2. Ventilatie        17%
  3. Gebouwen      11%
  4. Energiesysteem en noodstroom       22%

Lees meer over de A16 en andere grote projecten

Verplicht tegelen in nieuwe tunnel A16

Noord Plus en Ballast vissen achter net

Wie wil er nog een groot project?

 

Reageer op dit artikel