nieuws

VolkerWessels ziet geen brood meer in DBFM(O) en verkoopt belang in drie projecten

infra Premium 4552

VolkerWessels ziet geen brood meer in DBFM(O) en verkoopt belang in drie projecten
30-08-2018 Persconferentie halfjaar cijfers Volker Wessel: Amersfoort - Persconferentie halfjaar cijfers Volker Wessel : Jan van Rooijen - Jan de Ruiter - Alfred Vos © Ruben Schipper Fotografie

VolkerWessels heeft een groot belang verkocht in drie DBFM(O)-projecten aan een investeringsfonds. Het bedrijf vindt dat risico en beloning bij dit soort projecten niet in verhouding tot elkaar staan.

Het fonds BBGI neemt een 49 procent belang in Participatiemaatschappij VolkerInfra PPP, een (indirecte) dochteronderneming van Koninklijke VolkerWessels.

Met deze transactie verkoopt VolkerWessels een deel van haar financiële belangen in drie operationele DBFM(O)-projecten in Nederland, te weten A1/A6 Diemen-Almere Havendreef, N18 Varsseveld-Enschede en Gemeentehuis Westland.

VolkerWessels ziet geen potentie meer in infrastructuuropdrachten waarbij het verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en langjarig onderhoud (DBFM). Het verkopen van het belang past in de middellange termijn doelstelling om het strategisch werkkapitaal verder te verminderen en de strategie om het geïnvesteerd vermogen in operationele DBFM(O) projecten te verminderen.

VolkerWessels blijft bij de drie projecten verantwoordelijk voor langjarig onderhoud en, in het geval van Gemeentehuis Westland, voor de exploitatie tijdens de looptijd van het contract.

VolkerWessels hapt minder vaak toe

VolkerWessels zal zich de komende jaren minder vaak inschrijven op grote projecten, gaf het bestuur vorige maand aan. Er komen zo’n 150 grote infraopdrachten vanuit de overheid op de markt en het bedrijf ziet potentie in slechts zo’n 25 projecten. VolkerWessels trok zich recent terug voor aanbesteding voor de verlenging van de A15 bij Nijmegen.

Naast het net vissen

VolkerWessels is de afgelopen jaren veel geld kwijt aan tenderkosten op infraprojecten. De laatste tijd werden slechts 10 tot 15 procent van de opdrachten binnengehaald, terwijl dat in 2014/2015 nog in 25 procent van de gevallen was. Dat in combinatie met de verliezen die het bedrijf heeft moeten incasseren op het project Zeesluis IJmuiden, zorgt ervoor dat de infratak flink achterloopt op de rest van de divisies.

We kunnen de conclusie trekken dat onze infradivisie geen duurzaam businessmodel  heeft”, zei De Ruiter.

Er worden geen mensen ontslagen,  want net als veel andere aannemers heeft VolkerWessels  haar personeel hard nodig. Het gaat daarom om een zogeheten herpositionering van de infradivisie. “We hebben een andere mix nodig van tenderteams”, zei De Ruiter vorige maand.

In augustus van dit jaar werd duidelijk dat Henri van der Kamp, in het bestuur van VolkerWessels verantwoordelijk voor infra, begin volgend jaar van het toneel zal verdwijnen, De Ruiter zei daar toen over: “We zijn tot de conclusie gekomen dat infra gebaat is bij nieuwe energie en nieuw leiderschap.”

Investeerder BBGI is genoteerd aan de London Stock Exchange en staat in de FTSE 250 Index. Het bedrijf investeert wereldwijd in infrastructurele DBFM(O)-projecten en heeft op dit moment een belang in 45 DBFM(O)-projecten in diverse sectoren en jurisdicties (waaronder het Verenigd Koninkrijk, continentaal Europa, Noord-Amerika en Australië).

 

 

Reageer op dit artikel