nieuws

DEME en Ballast Nedam beginnen alvast aan kistdam voor tunnel A24

infra Premium 2467

DEME en Ballast Nedam beginnen alvast aan kistdam voor tunnel A24

DEME en Ballast Nedam zijn nog net voor de kerst begonnen met de bouw van de tijdelijke kistdam voor de toerit van de Maasdeltatunnel. Binnen de kistdam wordt vanaf medio 2019 de toerit gebouwd die onderdeel is van de nieuwe A24 Blankenburgverbinding.

De kistdam bestaat uit grote stalen buispalen en damwandplanken die in de grond worden getrild. Met een grote kraan met trilblok brengt bouwcombinatie BAAK de buispalen en damwanden aan.

Trillen van 7 tot 7

De werkzaamheden zijn deze week begonnen en duren tot aan de zomer van 2019. De bouwvakkers werken in principe van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Bij uitzondering wordt ook gewerkt op zaterdag 22 december 2018 tussen 08.00 en 16.00 uur.

Met een grote kraan met trilblok brengt BAAK de buispalen en damwanden aan. De kistdam bestaat uit drie delen van elk ongeveer 50 m breed. De delen worden gebouwd rond de toekomstige toerit van de Maasdeltatunnel. De kistdam zorgt voor de nodige stabiliteit bij het graven van de toerit van de Maasdeltatunnel en schermt de bouwplaats af van de vaargeul.

De Blankenburgverbinding verbindt de snelweg A20 bij Vlaardingen (noordoever) en de snelweg A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar. De eerste schep ging in september de grond in.  De omstreden snelweg A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een landtunnel op de noordoever, en de Maasdeltatunnel onder het Scheur. Ook wordt de A20 verbreed. De nieuwe verbinding wordt in 2024 opengesteld.

Project A24 Blankenburgverbinding

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Combinatie BAAK (Ballast Nedam, Macquarie en DEME)
  • Contractvorm: dbfm 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 577 miljoen euro (netto contact)
  • Projectsom: 1,2 miljard
  • Eerste schep: 15 september 2018
  • Oplevering: 2024
Reageer op dit artikel