nieuws

BAM Infra mag grootste infraproject uit Overijssel uitvoeren

infra Premium 3454

BAM Infra mag grootste infraproject uit Overijssel uitvoeren

BAM Infra gaat het grootste infrastructurele project in de provincie Overijssel, de Vechtdal Verbinding, aanpakken. De bouwer start medio 2019 met de werkzaamheden die de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op en langs de N377, N340 en N48 moeten verbeteren.

Na een aanbestedingsprocedure van een half jaar heeft BAM Infra de opdracht met een plafondbedrag van 100 miljoen euro voorlopig gegund gekregen. Dit betekent dat er nog wel bezwaar kan worden gemaakt tot 1 januari 2019.

Van vier partijen gewonnen

BAM Infra won de opdracht van vier andere partijen (Boskalis, Strukton, KWS Infra en Dura Vermeer) die ook de afgelopen maanden bezig zijn geweest met een plan voor het opwaarderen van de N340 van Zwolle naar Ommen, de N48 tot aan Arriërveld en de N377 van Nieuwsleusden tot Slagharen.

Optimalisatiemaatregelen

In juni 2018 startte de provincie Overijssel de aanbestedingsprocedure. Aannemers werden uitgedaagd om niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra ‘optimalisatiemaatregelen’ zij binnen het gestelde plafondbedrag kunnen aanbieden. Dit zijn maatregelen die vanwege het beschikbare budget in een eerdere fase van het project zijn afgevallen, maar volgens de provincie wel degelijk meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Ook konden de aannemers extra scoren op de thema’s duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

‘Fantastisch nieuws’

BAM Infra heeft in het plan aangegeven alle vijftien maatregelen uit het optimalisatiepakket uit te voeren, laat de provincie weten. “Dat is fantastisch nieuws voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de leefbaarheid van de inwoners rond de weg en bereikbaarheid in het Vechtdal. Dit komt de economische ontwikkeling van deze regio ook ten goede”, zegt gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor mobiliteit, water en sociaal in de provincie Overijssel.

Op dit moment loopt het verkeer erg vaak vast op de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Daarnaast zijn deze wegen volgens de provincie niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Daarom krijgt de N340 onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen.

Rotondes en weefvakken

Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Het is de bedoeling dat fietsers straks veiliger kunnen oversteken op de N377 door drie fietsoversteken. De Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden.

De vijftien optimalisatiemaatregelen bestaan onder andere uit fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen.

Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in 2023 zijn afgerond.

Reageer op dit artikel