nieuws

Ze hebben er 150 jaar op moeten wachten, maar nu is baggeraar Van Oord koninklijk

infra Premium 2616

Ze hebben er 150 jaar op moeten wachten, maar nu is baggeraar Van Oord koninklijk
Installatieschip de Aeolus is afgelopen maanden 'opgevoerd'

Van Oord mag heeft vrijdag koninklijke status bereikt. Tijdens een symposium in Rotterdam ter gelegenheid van de 150ste verjaardag kreeg de baggeraar het felbegeerde predicaat.

Op het jubileum symposium sprak onder andere Christiane Figueres, hoofdonderhandelaar namens de VN van het klimaatakkoord van Parijs. Samen met haar werkt Van Oord aan het zogeheten Global Coastal Defense Project. Dat is een ambitieus programma om wereldwijd gebieden te beschermen tegen zeespiegelrijzing en andere gevolgen van de klimaatverandering.

Die wereldomspannende ambities zijn tekenend voor de ontwikkeling die Van Oord afgelopen decennia doormaakte. En die verklaren volgens een woordvoerder ook meteen waarom het bedrijf niet vijftig jaar terug al het predicaat koninklijk kreeg. De honderdste verjaardag is immers meestal het moment dat bedrijven tot hofleverancier worden gepromoveerd.

Enorme consolidatieslag in de baggersector

Maar vijftig jaar terug zag de Nederlandse baggerwereld er nog compleet anders uit en telde tientallen overwegend kleinere bedrijven. Door een enorme consolidatie bleven daarvan een paar grote spelers over die samen met twee Belgische giganten ook meteen de wereldmarkt domineren. “De positie die we nu innemen, als tweede baggeraar van het land en een mondiale top vijf speler, maakt dat het meer voor de hand ligt ons nu het predicaat uit te reiken dan vijftig jaar terug.”

Toen Govert Van Oord in 1868 voor zichzelf begon als handelaar in griendhout in de Biesbosch kon hij in elk geval niet bevroeden dat zijn nazaten het bedrijf verder zouden uitbouwen en havens over de hele wereld aanleggen, Suezkanalen graven en vliegvelden, palmeilanden en Maasvlaktes opspuiten.  Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer en loopt de vijfde warm binnen het bedrijf.  Tien jaar terug volgde Pieter van Oord zijn neef Koos op als CEO. Met 78,5% is de familie met haar vehikel MereweOord royaal meerderheidsaandeelhouder. De geschiedenis van het bedrijf en van de complete Nederlandse baggersector is indringend beschreven in het boek Grondleggers van maritiem- historicus  Joke Korteweg, dat tijdens het lustrumfeest verscheen.

Van Oord sluit jubileumjaar 2018 in december af met de doop van de nieuwe sleephopperzuiger Vox Amalia. Koningin Maxima zal de doop uitvoeren. In de Cobouw50 die eerder deze week verscheen, bezet Van Oord een zesde plaats op de ranglijst van Nederlandse bouw- en infrabedrijven. Vorig jaar behaalde het met bijna 4500 medewerkers een omzet van ruim 1,5 miljard euro. Dat is wel een miljard euro minder dan twee jaar eerder, maar dat lot treft meer baggeraars door de malaise in de olie en gas-industrie. De verbreding van het Suez-kanaal in recordtijd leverde in 2015 bovendien een flinke bijdrage aan het resultaat in dat jaar en vertekent het beeld.

Energietransitie centraal in strategie

CEO Pieter Van Oord heeft de strategie afgelopen jaren ingrijpend hervormd en heeft de energietransitie tot een van de pijlers gebombardeerd. Van Oord is een van de grootste spelers in de wereld van voor de bouw van windmolenparken op zee. Het nog maar vier jaar oude installatieschip Aeolus is eerder dit jaar ingrijpend verbouwd om de nog steeds grotere offshore windmolens en de monopile-funderingen te kunnen plaatsen.

Reageer op dit artikel