nieuws

Strukton lanceert de treinparkeergarage: ‘Onderhoudsaannemers hebben last van treinen die verdwaald rondrijden’

infra 1878

Strukton lanceert de treinparkeergarage: ‘Onderhoudsaannemers hebben last van treinen die verdwaald rondrijden’

Bij gebrek aan parkeerplaatsen rijden treinen langer rond dan nodig. Of ze moeten noodgedwongen uitwijken naar andere stations. Niet handig, vindt onder meer Erland Tegelberg van Strukton. Zijn oplossing? Een treinparkeergarage. De eerste zou in Utrecht moeten komen te staan.

Een treinparkeergarage? Wat is het probleem?
“Het Nederlandse spoorwegnet zit tegen zijn grenzen aan. Goed doorgroeien is eigenlijk niet goed mogelijk. Er is onder andere te weinig opstelcapaciteit.”

Opstelcapaciteit?
“Een plaats om in de nacht (maar ook tussen de ochtend- en avondspits) materieel weg te zetten. Die locaties noem je opstelterreinen. Bij een oplopend gebrek daaraan, laten we treinen langer doorrijden. Of we houden ze onnodig lang. Hoe vaak je niet treinstellen ziet waar bijna niemand in zit.”

Doodzonde?
“Maar ook begrijpelijk. Een trein loskoppelen en wegzetten en weer aankoppelen is ook risicovol en kost tijd. Nogmaals we zitten op het spoort aan de grenzen van wat er mogelijk is. Johan Schouten van ProRail schreef daar een blog over. Wij bedachten een oplossing.”

Daar zo meer over. Hoe groot is dit probleem precies?
“Treinen vanuit Utrecht worden doorgeduwd. Die van Amersfoort door naar Zwolle, van Zwolle naar Groningen. Op stations staan ze dan vaak geparkeerd aan het perron. Dat heb je liever niet, vanwege vandalisme en zo. Ook in gesprekken met de NS is dit een terugkerend thema. Tientallen miljoenen geeft die hiervoor extra uit. Simpelweg om het materieel ergens neer te zetten. Aan extra stroomkosten, mensen en machinisten… En onderhoudsaannemers hebben ook last van treinen die langer rondrijden. De laatste trein scheelt ze een half uur per buitendienststelling.”

Wat is uw oplossing?
“Zorg voor meer opstelcapaciteit in de buurt van waar je die nodig hebt. Wij denken dat het nodig is in Amsterdam, Rotterdam, Amersfoort, maar vooral in Utrecht. Het spoorhart van Nederland. Ons plan zoomt daar ook op in.”

Legt u eens uit…
“Boven de bestaande situatie aan de Cartesiusweg (ongeveer een kilometer van Utrecht Centraal, spoorlijn richting Gouda die al hoger ligt) hoef je in feite alleen een extra laag te maken. In plaats van met de bocht mee zou je in de toekomst zo rechtdoor de parkeergarage oprijden. Een ordinaire parkeergarage? In feite wel. We brengen een oplossing uit de autowereld naar de treinwereld. Bij mijn weten is dat ook nog nergens gedaan. Waarom niet? Misschien is het te duur. In Singapore denken ze overigens wel na over een driedubbeldeksparkeergarage voor metro’s.”

Wat kost zo’n garage?
“Het is geen rocket science, maar ik kan dat niet inschatten. Dit is voor een proefballon. Het zal meer dan tientallen miljoenen zijn en minder dan een miljard euro. Een voordeel is dat het niet ten koste gaat van een woonwijk of andere toekomstige ontwikkelingen.”

Hoeveel treinen kunt er kwijt?
“Vijf kilometer aan lengte. 200 bakken. Maar nogmaals. Het gaat om het oplossen van een probleem in de toekomst. Wil je doorgroeien naar 30 procent meer vervoer op het spoor dan zal je een oplossing moeten verzinnen. Zo’n plan gaat ook niet vanzelf. Voor je het weet ben je vijf, zes jaar verder. Nu moet je plannen maken.”

Waarom niet direct drie of vier verdiepingen?
“Een trein kan niet steil omhoog rijden. Maximaal twee procent. Dan heb je dus hele lange toeritten nodig.”

Hoeveel van deze parkeergarages zou Nederland moeten hebben?
“Laten we beginnen met één. Er valt nog een hoop aan het ontwerp te optimaliseren. Zo denken we ook aan elektrische robotlocs die de treinen op hun plek duwen. Dat scheelt hoogte in de parkeergarage en een hoop bovenleiding.”

Erland Tegelberg, Strukton


Erland Tegelberg, Managing Consultant bij Strukton Rail, presenteert het plan op 4 december tijdens een bijkomst van Railforum over het emplacement van de toekomst.

 

 

 

Reageer op dit artikel