Alstublieft, dit artikel krijgt u cadeau van de Cobouw redactie U kunt iedere 30 dagen 1 artikel lezen. Meer lezen? Maakt gratis een profiel aan.

nieuws

Rijk betaalt 64 miljoen mee aan tegenslagen zeesluis IJmuiden

infra Premium 2888

Rijk betaalt 64 miljoen mee aan tegenslagen zeesluis IJmuiden
Overzichtsfoto-nieuwe-zeesluis-met-afgezonken-deurkas-Bron-Topview-Luchtfotografie

De bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden kost het Rijk 64 miljoen euro extra. BAM en VolkerWessels hebben al ruim 200 miljoen euro verlies genomen op het project, maar niet alle tegenvallers zijn voor hun rekening, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

De bouw van de sluis, de grootste (500 x 70 x 18 meter) ter wereld, verloopt al van meet af aan moeizaam en ligt flink achter op schema, maar inmiddels zakt het eerste caisson. De verwachting is dat het project 27 maanden later wordt opgeleverd. Opvallend is dat de minister niet meer alle meerkosten doorrekent aan de bouwcombinatie en zelf ook tientallen miljoenen euro’s aan bijlegt.

Verwijtbaar verlies

“Mijn standpunt is dat ik de opdrachtnemer niet compenseer voor verliezen als gevolg van eigen ontwerpfouten.” Maar ze is wel bereid de aannemers tegemoet te komen als een deel van het verlies is te wijten aan het handelen van Rijkswaterstaat en belooft ook in gesprek te blijven “over de ontstane situatie, inclusief de genomen verliezen“.

Zeesluis IJmuiden

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: OpenIJ (BAM/VolkerWessels/DIF)
  • Contractvorm: dbfm met 26 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 600 miljoen euro
  • Eerdere tegenvallers bouwcombinatie: 138 miljoen + 66,5 miljoen euro
  • Tegenvallers Rijk: 64 miljoen euro
  • Gereserveerd budget MIRT 2018: 927 miljoen euro
  • Start uitvoering: begin 2016
  • Oorspronkelijke oplevering: oktober 2019
  • Nu geplande oplevering: januari 2022

Van Nieuwenhuizen tast al diep in de buidel voor de onverwachte vondsten van  kabels, leidingen, bunkers en oude bouwconstructies van de Noordersluis in de waterbodem. Bovendien bleken sommige voorziene sluisonderdelen niet solide genoeg, moest de bediening en besturing beter en moest de sluis roestbestendiger worden, schrijft de minister aan de Tweede Kamer.

Door deze tegenvallers past het Rijk 27,5 miljoen euro bij. Van Nieuwenhuizen legt nog eens 17,5 miljoen op tafel als reserve voor nieuwe tegenvallers. Ook de vertraging kost extra geld, omdat de oude sluis bijvoorbeeld langer open moet blijven. Dat kost nog eens 19 miljoen.

De nieuwe sluis moet de komst van grotere schepen naar de haven van Amsterdam mogelijk maken.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels