nieuws

Ook BAM, Heijmans en TBI stappen uit tender ViA15: Slechts twee consortia over

infra Premium 13212

Ook BAM, Heijmans en TBI stappen uit tender ViA15: Slechts twee consortia over

Ook het consortium van BAM, Heijmans en TBI trekt zich terug uit de aanbesteding voor de tolbrug en verlenging van de A15 bij Nijmegen (ViA15). Eerder gooiden VolkerWessels en Boskalis al de handdoek in de ring.

Rijkswaterstaat zal in de tender verder moeten met slechts twee geïnteresseerde bouwcombinaties. De overgebleven partijen zijn Dura Vermeer in combinatie met  Besix en Hochtief  en de combinatie met Van Gelder, Jan de Nul en Macquarie.

Tolbrug

Het contract heeft betrekking op het doortrekken van de A15 bij Nijmegen over een lengte van 12 km en het aansluiten van deze snelweg op de A12, waarmee een rechtstreekse verbinding ontstaat tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Het gaat om een Design, Build, Finance, Maintain contract met een looptijd van ruim 20 jaar. Opvallend onderdeel is de 2 kilometer lange tolbrug en de 3 kilometer lange verdiepte bak. Er staat 843 miljoen euro op de begroting voor het project.

Rijkswaterstaat zal komend jaar de dialoogfase verder moeten met de twee overgebleven partijen. De gunning is pas begin 2020 gepland. Daarbij is de combinatie met Van Gelder, Jan de Nul en Macquarie een vreemde eend in de bijt. Van Gelder schreef nooit eerder in op de mega-contracten van Rijkswaterstaat.

Bouwers zijn steeds selectiever bij de tenderkeuze. Steeds vaker laten aannemers tenders passeren of stappen halverwege uit de aanbesteding. Dat gebeurde  eerder ook al bij de Zuidasdok en  Blankenburgverbinding.

“Dit project past niet bij beheersbare risico’s”

De consortiumpartners zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat verdere deelname aan deze tender niet past binnen een selectief inschrijvingsbeleid, dat gericht is op het verwerven van opdrachten met beheersbare risico’s en gezonde marges, is te lezen in de gezamenlijke toelichting. Door nu uit te stappen, bespaart het consortiumde hoge tenderkosten die gepaard gaan met deze fase van de dialoogfase. Daarmee zijn al snel tientallen miljoenen euro’s gemoeid, waarvan slechts een beperkt deel wordt vergoed.

Unaniem besloten

“We hebben het besluit unaniem met de drie contractpartners genomen. We kunnen niet uit de voeten met de voorwaarden die Rijkswaterstaat stelt”, licht de woordvoerder van BAM kort toe. “De in de tenderdocumenten verstrekte informatie over de technische complexiteit en de contractuele voorwaarden in relatie tot de verdeling van risico’s gaven de doorslag om af te zien van verdere deelname”, vult TBI daar op aan.


Project ViA15

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: 2 consortia in de race
  • Contractvorm: DBFM (onderhoud 20 jaar)
  • Beschikbaar budget: 843 miljoen euro
  • Gunning: januari 2020
  • Uitvoering: 2020 – 2024

Het project in hoofdlijnen:

  • – nieuwe verbinding en opwaardering knooppunten A15 en A12
  • – een brug over het Pannerdensch kanaal (2000 meter)
  • – (half)verdiepte ligging (3200 meter)
  • – 4 spoorkruisingen + kunstwerken onderliggend wegennet
  • – snelfietsroute en inpassing
  • – 20 jaar beheer en onderhoud

 

Reageer op dit artikel