nieuws

Eerste deurkas zeesluis IJmuiden afgezonken

infra Premium 1767

Eerste deurkas zeesluis IJmuiden afgezonken
Overzichtsfoto-nieuwe-zeesluis-met-afgezonken-deurkas-Bron-Topview-Luchtfotografie

Combinatie OpenIJ heeft het caisson voor de buitenste deur voor de zeesluis IJmuiden succesvol afgezonken. Robots en op afstand bestuurde spuitlansen deden het vuile werk in de graafkamer.

De betonnen bak van 80 bij 26 bij 22 meter is in totaal ruim 16 meter in de bodem van het Noordzeekanaal gezakt. De operatie vertrok vanaf – 5 meter NAP binnen een bouwput van combiwanden die OpenIJ (BAM en VolkerWessels) eerst op een kunstmatig eiland in het kanaal realiseerde. Het caisson gaat straks fungeren als deurkas voor de buitenste sluisdeur. Op wielen gaat de deur  glijden over een geprepareerde drempel op de bodem van in de sluiskolk om de grootste zeeschepen door te laten.

Grotendeels op afstand bestuurd

Combinatie OpenIJ voerde de afzinkoperatie van de deurkas zoveel mogelijk op afstand bestuurd uit. Vanuit een besturingskeet boven op de 7 meter dikke betonvloer van het caisson stuurde de afzinkploeg de spuitlansen en de pompen aan in de graafkamer onder hen. Er moesten alleen af en toe voor onderhoud en inspectie mensen naar beneden.  Het smerige, zware en niet ongevaarlijke werk werd door de robotarmen uitgevoerd. Aan het begin ging dagelijks wel een paar man onder verhoogde luchtdruk in de graafkamer, maar toen alles goed bleek te lopen werd de frequentie teruggebracht naar eens per week. Alleen bij de passage van een slappe kleilaag werd de graafkamer, zoals voorgeschreven door de observational methode, weer vaker bezocht voor een inspectie. Net als tegen het einde, toen het caisson nauwkeurig op zijn definitieve positie gezet moest worden. De graafkamer wordt nu gevuld met beton.

Het op afstand besturen is nieuw in de wereld van de caissonbouw. Het gebeurde een keer eerder, bij de bouw van de fundering voor een pijler voor een nieuwe brug over de Elbe in Hamburg. Ook daar leidde VolkerWessels-dochter VSF de afzinkoperatie. OpenIJ had cutters achter de hand die op de spuitlansen in de graafkamer gemonteerd konden worden, maar die bleken niet nodig. De bodem onder het caisson kwam los volgens plan en de slurry kon soepel worden afgepompt naar maaiveld

Timelapse van het afzinken van het buitensluishoofd. Bron: OpenIJ

Het afzinken van het buitenste caisson was de generale repetitie voor het andere sluishoofd van de zeesluis IJmuiden. Dat is meer dan twee keer zo groot, omdat het behalve de binnensluisdeur ook een reservedeur moet herbergen. Met afmetingen van 81 bij 55 bij 25,6 is het veruit het grootste caisson dat ooit ter wereld in de bodem werd afgezonken.

Vooral over dit binnencaisson ontstonden de problemen die het project sinds anderhalf jaar plagen en die VolkerWessels en BAM op enorme kosten jagen. Vooralsnog moeten die meerkosten van samen 160 miljoen euro volledig door de bouwers worden opgehoest. Banken staan niet te springen om mee te financieren. Hoewel recent in de Tweede Kamer ook ernstige twijfels rezen of Rijkswaterstaat niet mede schuldig is omdat het onvoldoende grip heeft op het project.

Deuren langs Kaap de Goede Hoop

Ondertussen zijn de drie sluisdeuren al op onderweg naar IJmuiden. Ze meten elk 72 bij 24 bij 11 meter en zijn in Zuid-Korea gebouwd op drie verschillende scheepswerven.  Drie weken terug zijn ze op transport gegaan richting IJmuiden De totale zeereis neemt zo’n twee maanden in beslag. Het bijzondere transport, waarbij de drie deuren ver buiten de boorden uitsteken aan beide kanten, gaat namelijk niet via het Suez-kanaal, maar om Kaap de Goede Hoop bij Zuid-Afrika.

 

Reageer op dit artikel