nieuws

Derde spoor Betuweroute richting Duitsland klaar: nu de Duitsers nog

infra Premium 878

Derde spoor Betuweroute richting Duitsland klaar: nu de Duitsers nog

Het Nederlandse deel voor het derde spoor van de Betuweroute tussen Zevenaar en Oberhausen is klaar. Onder meer Dura Vermeer en Van Gelder werkten vijf jaar aan de verschillende onderdelen. Het is onduidelijk wanneer de Duitsers hun deel klaar hebben.

Jarenlang is gewerkt aan het Nederlandse deel bij Zevenaar. Dit is een knooppunt in het internationale spoornetwerk. Ten oosten van het station komen de goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhem en Duitsland bij elkaar.

De afgelopen jaren is door ProRail, diverse aannemers en ingenieursbureaus gewerkt om de toekomstige groei van het reizigers- en goederenvervoer op te vangen.

Procedures nog niet rond, al wel vast begonnen

Naast de aanleg van een 3 kilometer lang spoor tussen Zevenaar en de grens zijn de stroomvoorziening en de beveiliging aangepast. De gehele Betuweroute is nu voorzien van 25 kV en ERTMS. Afgelopen weekend zijn de laatste werkzaamheden afgerond. In totaal is ruim 100 miljoen euro verspijkerd aan het traject.

In totaal 70 kilometer

De komende jaren zal er aan de Duitse zijde nog volop gewerkt worden. Over een lengte van 70 kilometer wordt het derde spoor aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen waarvan de bouw in 2016 officieel is gestart.

Een mega-project waarvoor DB Netz meer dan 100 viaducten nieuw laat bouwen of aanpassen en tientallen overwegen laat opheffen. Omdat nog lang niet alle procedures zijn afgerond, is nog niet bekend wanneer het derde spoor gereed zal zijn.

5 jaar werk in vogelvlucht

  • 2014: vervanging van het ATB systeem door ERTMS tussen Zevenaar en Emmerich en het vervangen van het ERTMS systeem op de Betuweroute door een nieuwe versie. Het spoor tussen Rotterdam en Duitsland is daarmee voorzien van het Europees beveiligingssysteem ERTMS level 2.
  • 2015: vernieuwing van sporen en wissels en leggen  nieuwe hogesnelheids wissels te Zevenaar en tussen Zevenaar en Zevenaar Oost.
  • 2016: verbreden  van de overwegen Kerkstraat en Molenstraat in Zevenaar en ombouw van 1500 Volt naar 25 kV. Door deze aanpassing hoeven goederentreinen nog maar eenmaal van spanningssysteem te wisselen.
  • 2017: start bouw van derde spoor Zevenaar Oost – Duitse grens
  • 2018: In gebruik name derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens

 

Reageer op dit artikel