nieuws

Onveilige, nieuwe tunnels gaan minister miljoenen kosten: ‘ingrijpen noodzakelijk’

infra 1834

Het tunneldrama dat Nederland jaren achtervolgde, is weer helemaal terug. Bij zeker vier net opgeleverde tunnels moet het beton alsnog brandveilig worden gemaakt. Maatregelen bij tunnels in aanbouw zijn ook niet uitgesloten. Wat de megaoperatie gaat kosten is nog onduidelijk, schrijft de minister in reactie op vragen over een artikel in Cobouw.

Onveilige, nieuwe tunnels gaan minister miljoenen kosten: ‘ingrijpen noodzakelijk’

De Landtunnel Utrecht (A2) ging een jaar later open en ook de vertraging bij A73-tunnels Swalmen en Roermond hielden de gemoederen lang bezig. De installaties waren toen het grote probleem waardoor de tunnels niet veilig open konden. Sinds de zomer van 2017 is er een nieuw probleem aan het licht gekomen: het beton in recente tunnel voldoet aan de brandeisen. Opnieuw blijkt ingrijpen noodzakelijk.

Verschillende diktes getest

Minister Cora van Nieuwenhuizen windt er geen doekjes meer om: De Coentunnel (A10), Willem Alexandertunnel (A2), Ketheltunnel (A4) en Twentetunnel (N35) worden op korte termijn brandproof gemaakt. “Hinder is daarbij onvermijdelijk.” Eerder liet de minister nog weten meer testresultaten af te wachten, nu is duidelijk dat extra maatregelen noodzakelijk zijn. Dat schrijft zij onomwonden aan de Tweede Kamer, waar CDA-Kamerlid Maurits von Martels kritische vragen stelde naar aanleiding van de tunnel-publicaties in Cobouw.

Binnen een maand komt zij met concrete voorstellen om het beton in de vier recent opgeleverde vier tunnels weer veilig te maken. “Ik ga dan ook in op de kosten.” Momenteel lopen opnieuw brandproeven in de Koning Willem Alexander-tunnel. Dit keer worden ook verschillende soorten hitteschilden beproefd.

Hitteschild in Gaasperdammertunnel

De Gaasperdammertunnel wacht niet op de eindresultaten en heeft het lopende contract al opengebroken om extra hittebekleding aan te brengen. De minister gaat niet in op de meerkosten van die beslissing, maar dat zou al om tientallen miljoenen euro’s gaan. Vergelijkbare oplossingen zijn nodig voor de vier recente tunnels, maar mogelijk ook voor de tunnels in aanbouw zoals de Zuidasdok, Rijnlandroute, Rotterdamsebaan, A13/A16 en Blankenburgtunnel.

“Aan de eisen gaan we niet morrelen”

“We verwachten voor de behandeling van het MIRT in de Tweede Kamer meer duidelijkheid over de consequenties van dit probleem. Dan gaan we ook doorvragen naar de impact voor andere tunnels. Aan de eisen voor brandveiligheid gaan we niet morrelen, daarvoor zal weinig draagvlak zijn”, licht Von Martels toe.

Dit is een nieuw probleem: Wat gaat dat kosten?

“Aanpassingen in de tunnels zullen wel geld gaan kosten en dan is het natuurlijk de vraag wat dat betekent voor alle andere infra-plannen die op het verlanglijstje staan. Je kunt geld tenslotte maar een keer uitgeven”, “We wisten al dat de renovatie en onderhoud van kunstwerken komende jaren veel extra geld zal opslokken. Maar dit is een nieuw probleem.”

Betonsoort die in het verleden voldeed

Het is opvallend dat de minister voor het eerst enigszins verhuld toegeeft dat het beton in de vier tunnels niet voldoet aan de brandeisen: “Bij de bouw is gebruik gemaakt van een betonsoort, die in het verleden aan de eisen voldeed. Het gebruikte beton blijkt bij nader inzien echter minder lang bestand tegen de extreme hitte dan eerder verondersteld.”

Daarmee refereert ze aan de uitkomsten van brandproeven van Effectis die aantonen dat het beton veel sneller afspat dan mag, waardoor tunnels sneller instorten bij een megabrand. Direct veiligheidsgevaar is er niet, want zo’n megabrand is in Nederland nog nooit voorgekomen, maar desondanks voldoet het beton niet aan de eisen uit het Bouwbesluit.

Pact van Houten

De minister gaat ook in op het Pact van Houten dat betrokken partijen onder leiding van Rijkswaterstaat hebben gesloten om achter de schermen aan oplossingen te werken. Er zou geen sprake zijn van geheim overleg, maar “er is met betrokken partijen afgesproken om zorgvuldig om te gaan met het beoordelen en delen van de resultaten van de uitgevoerde proeven omdat die zich niet eenvoudig laten interpreteren. Zorgvuldigheid is nodig om verwarring op basis van conceptdocumenten te voorkomen.”

Het CDA heeft al aangekondigd de kwestie wederom in de Tweede Kamer aan de orde te stellen bij de behandeling van de meerjarenbegroting van Rijkswaterstaat (MIRT).

Reageer op dit artikel