nieuws

Macquarie, Deme en Ballast leggen bijna 1 miljard op tafel voor toltunnel Blankenburgverbinding

infra Premium 3180

Macquarie, Deme en Ballast leggen bijna 1 miljard op tafel voor toltunnel Blankenburgverbinding

De financiering voor de bouw van de Blankenburgtunnel is rond. Voor de toltunnel is bijna 1 miljard euro nodig die komt via Macquarie (70 %), Ballast Nedam (15 %) en DEME (15 %). De bouw van de nieuwe A24 bij Rotterdam duurt 5,5 jaar.

Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium BAAK de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal 900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening (330 miljoen euro).

Afzinken met 2 elementen

Het consortium bestaat uit Ballast Nedam, DIMCO  en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. De bouwers bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelweg van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van bijna 500 meter (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900 meter onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding. De A24 moet uiterlijk 2024 klaar zijn. 

Rechtszaak na gunning

Opvallend is dat de afzinktunnel is ontworpen met twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Die verrassende keus was een van de heikele punten die centraal stond bij de rechtszaak die de afvallers BAM VolkerWessels, Boskalis en TBI tevergeefs voerden net na gunning.

Daardoor hoeft de scheepvaartroute – de verbinding naar de Haven van Rotterdam – minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf vorige maand het officiële startsein op de bouwplaats waar de voorbereidingen al enkele maanden zijn begonnen.


Project A24 Blankenburgverbinding

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Combinatie BAAK (Ballast Nedam, Macquarie en DEME)
  • Contractvorm: dbfm 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 577 miljoen euro (netto contact)
  • Projectsom: 1,2 miljard
  • Eerste schep: 15 september 2018
  • Oplevering: 2024

 

Reageer op dit artikel