nieuws

Experts: Amsterdamse tunnels onveilig bij brand

infra 1148

Experts: Amsterdamse tunnels onveilig bij brand

Deskundigen van de Amsterdamse brandweer waarschuwen voor de veiligheid van verschillende tunnels in de hoofdstad, waaronder die van Noord-Zuidlijn. Bij brand kunnen gevaarlijke situaties ontstaan voor gebruikers doordat er sprake is van ‘meervoudige ruimtegebruik’.

In ‘De Onderbouwing’, het vakblad van het Centrum Ondergronds Bouwen, uitten Ron Galesloot en Ron Beij hun zorgen. Zij halen daarbij als voorbeeld de metrostationen Vijzelgracht en Rokin aan. Daar zijn ondergrondse parkeergarages aangelegd boven de stations. Bij brand wordt er automatisch geblust met een CO2-blussysteem. Hetgeen tot problemen kan leiden.

“Er is kans dat het overschot aan CO2 – dat zwaarder is dan lucht – via de doorgangen in de stations terecht komt”, zegt Galesloot van de Amsterdamse brandweer. “Dat willen we niet, daarom overleggen we over een alternatief blussysteem voor deze garage.”

Rook blijft hangen onder overkapping busstation

Ook bij Amsterdam CS kunnen gevaarlijke situatie ontstaan. Ook daar is infrastructuur gestapeld: de Noord-Zuidlijn, de Michiel de Ruijtertunnel, een winkelcentrum en daarbovenop het busstation. Bij brand in de tunnel zal de rook via de tunnelmonden ontsnappen, maar vervolgens blijven hangen onder de overkapping van het busstation, afkoelen en via de rolstrappen naar het lager gelegen station en winkelcentrum zakken.

“Simulatieberekeningen laten zien dat in zo’n geval binnen enkele minuten grote aantallen mensen ingesloten raken door de rook, waardoor de kans op slachtoffers fors is”, aldus Beij.

Volgens de deskundigen zijn alle objecten afzonderlijk veilig, maar “helaas betekent dit niet dat de combinatie van deze vier objecten ook veilig is”.

Tunnels voldoen aan wet- en regelgeving, zegt wethouder Dijksma

In een eerste reactie laat de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma (verkeer en vervoer) weten dat de tunnels -zoals de twee deskundigen ook zeggen- “voldoen aan de wet- en regelgeving en de veiligheidseisen en dat alle afgegeven vergunningen kloppen”.

Galesloot en Beij benadrukken dat de onveiligheid een gevolg is van verouderde veiligheidsvoorschriften, die golden in de tijd dat de projecten werden ontworpen. Ze kunnen niet aangeven hoe de veiligheid het beste kan worden gegarandeerd.

Reageer op dit artikel