nieuws

Bijna D-day voor BAM: laatste auto’s passeren overweg Driebergen

infra Premium 5522

Vandaag rijden de laatste auto’s over de overweg bij station Driebergen. Vanavond wordt de overweg in de Hoofdstraat definitief gesloten en volgt 16 dagen een mega-operatie voor het nieuwe station, inclusief het inschuiven van een 140 meter lange onderdoorgang.

Bijna D-day voor BAM: laatste auto’s passeren overweg Driebergen

In de nacht van vrijdag 10 op zaterdag 11 augustus  – stipt vanaf 01.20 uur – begint BAM aan ruim twee weken durende werkzaamheden in het stationsgebied en op het spoor. Samen met opdrachtgever ProRail wordt 16 dagen gewerkt aan het verwijderen van oude en het opbouwen van nieuwe sporen. Perrons worden afgebroken en opgebouwd. Ook wordt 50 kilometer aan nieuwe kabels gelegd. Dagelijks zullen  gemiddeld 250 mensen aan het werk zijn.

Zondagnacht begint schuifoperatie

In de nacht van zondag op maandag wordt het nieuwe spoordek ingeschoven van 140 meter lang. Het dek weegt 3300 ton en beweegt over een afstand van 170 meter met een snelheid van 15 meter per uur.

De bouwlocatie is ronduit krap, maar het werk vordert gestaag. Komende 16 dagen piekt de bouw en ligt het treinverkeer stil. Foto’s: ProRail

Het spoordek vormt het dak van de nieuwe twee-baans verkeerstunnel onder het spoor door. Die tunnel gaat 29 augustus open voor het verkeer. Een groot knelpunt is dan definitief verleden tijd: gemiddeld waren de spoorbomen  20 minuten per uur gesloten en was het lang wachten op de N225, beter bekend als Hoofdweg.

Contract van 90 miljoen

BAM kreeg het d&c-contract met een waarde van 90 miljoen euro twee jaar geleden gegund. Vorig voorjaar is het werk buiten begonnen. Inmiddels heeft Driebergen-Zeist al een nieuw busstation en een nieuwe parkeergarage met 600 plekken.

Er is 130.000 m3 grond afgevoerd om ruimte te maken voor de verkeerstunnel en het nieuwe station. De bouwlocatie is krap, maar desondanks zijn inmiddels 773 damwanden ingetrild en is 22.000 m3 beton gestort.

Passage pas 2021 klaar

Als de werkzaamheden in augustus zijn afgerond, volgt de bouw van de tweede verkeerstunnel en het nieuwe spoor aan de andere kant.

In maart 2017 zijn ProRail en BAM begonnen aan de metamorfose van stationsgebied Driebergen-Zeist. Het uit 1962 stammende station wordt volledig vernieuwd tot een compact OV-knooppunt.

Het nieuwe ‘landgoedstation’ wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer door energiezuinige installaties en plaatsing van zonnepanelen op de perronkappen. In de nieuwe situatie (2021) loopt het stationsplein onder de sporen door.


Station Driebergen-Zeist

  • Opdrachtgever: ProRail
  • Opdrachtnemer: BAM
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 90 miljoen euro
  • Start bouw: maart 2017
  • Geplande oplevering: 2021

Ombouw van station Driebergen in zes stappen

Reageer op dit artikel