nieuws

Zeesluis IJmuiden ruim 2 jaar vertraagd: Extra strop van 61,5 miljoen voor BAM en VolkerWessels

infra 14348

Zeesluis IJmuiden ruim 2 jaar vertraagd: Extra strop van 61,5 miljoen voor BAM en VolkerWessels
Zeesluis IJmuiden in aanbouw

De bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Een extra strop van 61,5 miljoen euro voor BAM en VolkerWessels, bovenop de al gemelde tegenvaller van 138 miljoen euro. De constructie van de deurkassen moest worden omgegooid; dat gaat ook nog eens veel meer tijd kosten. Dat blijkt uit een brief van inframinister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

De meerkosten van dit dbfm-project stijgen daardoor tot 200 miljoen euro. Een enorm bedrag dat de bouwers moeten ophoesten ten opzichte van de contractsom van ruim 600 miljoen euro netto contant. BAM maakt een extra reservering bekend van 30 miljoen euro, maar stelt de winstverwachting voor 2018 niet bij. VolkerWessels zet 31,5 miljoen euro extra opzij en verwacht ook geen gevolgen voor de winstcijfers.

Kans op nog meer vertraging is 15 procent

Uit een externe review blijkt overigens ook nog dat de nieuwe opleveringsdatum van 25 januari 2022 niet keihard is. De kans op nieuwe vertraging wordt op 15 procent geschat, blijkt uit de samenvatting die minister Van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Minister overwoog ontbinding contract

De minister heeft zelfs overwogen het contract te ontbinden en de opdracht opnieuw aan te besteden: “De problemen bij OpenIJ is een grote tegenvaller en zeer teleurstellend. Rijkswaterstaat heeft daarom overwogen het contract te ontbinden. Nu er een maakbare technische oplossing voorhanden is ligt ontbinding niet in de rede. Ontbinding van het contract zou bovendien leiden tot meer vertraging en hogere kosten, alsmede het opnieuw moeten aanbesteden.”

De bouwers draaien volledig op voor de extra kosten: “Ik wil benadrukken dat OpenIJ, BAM en/of VolkerWessels niet gecompenseerd worden voor de verliezen die het gevolg zijn van de door hen gemaakte ontwerpfout.” Tegelijk krijgt de minister wel ook met een extra kostenpost te maken door het langer openhouden van de Noordersluis, extra kabels en leidingen en het waarborgen van de nautische veiligheid.

De scheepvaart zal overigens geen last ondervinden van de vertraging, want tot aan de oplevering van de nieuwe sluis blijft de Noordersluis nu langer in bedrijf. Naar verwachting kunnen de eerste schepen uiterlijk eind januari 2022 gebruik maken van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Caissonmethode kost meer tijd

Aannemersconsortium OpenIJ (BAM en VolkerWessels) bracht in december 2017 naar buiten dat deze aanpassingen nodig zijn. Bij de gunning werd verrassend laag ingeschreven, maar er bleek een enorme ontwerpfout te zijn gemaakt. De misser kost 138 miljoen euro en is volledig voor rekening en risico van de bouwers, werd toen bekend gemaakt. Zowel de topman van BAM Rob van Wingerden als van VolkerWessels Jan de Ruiter baalt van de fikse tegenvaller.

Dikke kras door de winst

Jan de Ruiter bij de jaarcijfers: “Niemand wilde dit. We hebben ook excuses gemaakt aan Rijkswaterstaat. Het is onze fout en we zullen het oplossen. Het is BAM niet meer verwijtbaar dan ons. We hebben samen de fout gemaakt en zullen ‘best for project’ de sluis afbouwen. Ja, dat kost de combinatie 135 miljoen bovenop een contract van 600 miljoen en dat verlies is een dikke kras op de plaat voor onze infradivisie.” En daar komt nu nog eens 61,5 miljoen euro bovenop.

De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld. De uitkomst is dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is.

De caissons moeten helemaal opnieuw ontworpen worden. Beeld: BAM

De schaal waarop de caissonmethode in IJmuiden zal worden gebruikt is uniek in de wereld. Centimeter voor centimeter zullen straks deurkassen met het formaat van een flink gebouw in de grond zakken tot een diepte van 23 m. De voorbereiding van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog in de zomer van 2018.

Sluisdeuren in Korea

De afgelopen periode is, naast de noodzakelijke aanpassingen in de deurkassen, doorgewerkt aan de overige onderdelen van de zeesluis. Zo vordert de aanleg van de kolkwanden en wordt in Zuid-Korea momenteel de laatste hand gelegd aan de fabricage van de sluisdeuren. De deuren komen naar verwachting eind van dit jaar aan in Nederland. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Sluis Operatie Centrum (bediengebouw) en is recent het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en de nieuwe zeesluis aangebracht.

Noordersluis langer open

Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor het operationeel houden van de Noordersluis. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep.

Lees ook: Planners Zeesluis IJmuiden krijgen slag om oren


Zeesluis IJmuiden (500 x 70 x 18)

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: OpenIJ (BAM/VolkerWessels/DIF)
  • Contractvorm: dbfm met 26 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 600 miljoen euro
  • Eerdere tegenvaller: 138 miljoen euro
  • Nieuwe tegenvaller: 61,5 miljoen euro
  • Gereserveerd budget MIRT 2018: 927 miljoen euro
  • Start uitvoering: begin 2016
  • Oorspronkelijke oplevering: oktober 2019
  • Nu geplande oplevering: januari 2022

Enkele onderschatte tegenvallers:

  1. de reparatie van de diepwanden na ontgraven
  2. voorgeschreven leveranciers IA door OG komen hun afspraken niet na
  3. schade of scheefstand aan caisson binnenhoofd
  4. zettingsvloeiingen
  5. eventuele fouten tijdens integratietesten
  6. eventuele afkeur van de Site Acceptance Test
Reageer op dit artikel