nieuws

Zijn bouwtenders wel aantrekkelijk genoeg? Amsterdam extra alert bij 3 parkeergarages

infra Premium 4577

Zijn bouwtenders wel aantrekkelijk genoeg? Amsterdam extra alert bij 3 parkeergarages

Amsterdam staat voor een grote ondergrondse parkeergarageoperatie. Gedurfd, want in Zwolle en Den Bosch liep de bouw van volautomatische parkeercomplexen eerder uit op een mislukking. De Amsterdamse ingenieurs stralen ondertussen vertrouwen uit. Nu nog geschikte bouwers vinden die op die vierkante postzegel volgens strak ‘Puchini-concept’ willen bouwen. ‘‘Garage Rokin heeft ons achterdochtig gemaakt.’’

De bouw is volledig omgeslagen, heeft ook Amsterdam gemerkt. Het aantal belangstellenden voor projecten loopt keihard terug. Bij parkeergarage Rokin meldde zich maar één gegadigde. Die heeft het project recent gegund gekregen. Ook voor de nieuwbouw van het EMA op de Zuidas schreef  alleen Dura Vermeer in.

Maar inmiddels is Amsterdam op zijn qui-vive en let het beter op of projecten ook aantrekkelijk zijn voor opdrachtnemers. Projectmanagers Marise Ent van project Vijzelgrachtgarage en Erik Bakker van projecten de Willibrordus- en Singelgarage lichten in het hoofdkantoor van de gemeentelijke ingenieursdienst hun complexe projecten toe.

Puchini als leidraad

In Amsterdam zijn ze bij de gemeentelijke ingenieursdienst gewend om samen met wijkbewoners plannen uit te werken. Voor de inrichting staat model ‘Puchini’ garant voor eenzelfde soort bestrating en verlichting. Damwanden moeten gedrukt en vrachtwagens liefst emissieloos de stad in. De ingenieursdienst werkt de plannen uit en houdt de touwtjes strak in handen, maar wil wel werken volgens UAV-gc waardoor relatief veel risico’s bij de markt komen. Nu de werkhonger voorbij is, zijn bouwers extra kritisch.

Bovengronds meer ruimte vrij

VVD-wethouder Litjens loodste enige tijd geleden zijn mobiliteitsplan door de raad. Er moest bovengronds meer ruimte vrijgemaakt worden door auto’s op te ruimen in parkeergarages. Maar dan wel in garages zonder kolommen, met oplaadpalen en een ruime opzet.

Erik Bakker: We zijn extra alert

De Albert Cuijpgarage wordt al volgens dit nieuwe concept opgeleverd en wordt gebouwd door Max Bögl Nederland voor 34,5 miljoen euro. Nog voor de zomer volgt de aankondiging voor drie nieuwe garages op Tenderned met aansluitend dit najaar de tender. Ruim 120 miljoen euro staat er alleen al voor deze drie projecten gereserveerd. De ingenieurs zijn razend nieuwsgierig of ‘hun’ projecten goed zullen vallen. En ook wel een beetje bezorgd.

Drie tot vijf inschrijvingen zijn ideaal

Idealiter hopen de projectmanagers op tussen de drie tot vijf inschrijvingen, maar aan alle drie de projecten kleven wel de nodige haken en ogen. Ent heeft een relatief complex project onder handen: de grootste volautomatische parkeergarage van Nederland. Boven station Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn komen 250 plekken die via drie bijzondere lifthuisjes bereikbaar worden.

De grootste volautomatische garage van Nederland komt boven de Vijzelgracht

Het budget van 15 miljoen euro is relatief bescheiden. Dat komt omdat de bak boven het station al beschikbaar is, compleet met diepwanden en stempelraam. “Feitelijk is het een kwestie van inrichten.” Bang voor een nieuwe mislukking met een volautomatisch systeem is de projectmanager niet. Het ging afgelopen jaren namelijk ook al heel vaak goed. In het Deense Aarhuis draait een hele grote VAB-garage, maar ook in Amsterdam  en Den Haag zijn inmiddels positieve ervaringen, zoals de Borneogarage, Silodam en de Sarphatistraat.

Tweetrapsraket voor uniek werk

Gekozen is voor een tweetrapsraket waarbij eerst een coördinerend bouwer wordt gezocht en aansluitend een VAB-leverancier. Projectmanager Ent ziet een restauratieaannemer wel zitten, een partij met liefde voor het vak en de ervaring om een andere discipline aan te sturen. “Of een mkb-er? Het is een raar uniek werk met veel glas en veel installaties.” Het automatisch parkeren verloopt via een schuifpuzzelsysteem of via pallets. “Dat maakt ons niet uit.” De ruimte is ronduit beperkt en er is maar een hijsgat beschikbaar.

Marise Ent: Bij de VAB-garage kiezen we voor een twee-traps-raket

Die beperkte ruimte geldt ook voor de Singelgrachtgarage en Willibrordusgarage waar Bakker voor verantwoordelijk is. Hij krijgt vanuit de civiele hoek juist te horen dat er nog wel ruimte is in de orderportefeuilles en heeft dan ook goede hoop op genoeg gegadigden.

In de vingers of projectmanager nummer 5

De vierkante bak van de Willibrordus heeft hij van A tot en met Z in de vingers, maar bij de lange bak van de Singelgrachtgarage is hij projectmanager nummer 5. “Het is fijner om alle finesses van een project te kennen, maar het project Singelgracht heeft lang stilgelegen omdat er te weinig budget was. Dat gaf wel extra veel voorbereidingstijd en ook alle panden met funderingsproblemen erboven zijn al lang en breed aangepakt.”

Samenwerken hoeft niet meer in contract

De gemeente schrijft relatief veel eisen voor. Bakker: “Onderdelen die essentieel zijn voor een succesvol project regel je niet met EMVI-criteria, die neem je op in de vraagspecificatie. Emvi moet je alleen gebruiken bij dingen die niet per se nodig zijn voor het project, want bouwers mogen die punten laten liggen. Dat hoort bij het systeem. Contracteisen werken veel beter, als je iets per se wilt.” En de eisenlijst is behoorlijk lang. Minimale hinder en euro6-vrachtwagens zijn enkele eisen.

De Willibrodus-garage ligt onder een speeltuin die tijdens de bouw nodig is als bouwput. “Zoiets ligt gevoelig in de wijken eromheen. Ook al is het tijdelijk.” Samen met omwonenden wordt het plein daarna opnieuw ingericht. De ontwerpruimte bovengronds wordt om die reden zeer beperkt en zal dan ook in e&c worden gegoten.

Ondergronds meer ruimte voor de bouwers

Ondergronds is meer ruimte om te spelen. De bouwer krijgt bijvoorbeeld extra emvi-punten bij meer parkeerplekken, maar meer plekken en een grotere bouwkuip is wel meer risico. Daarom varieert het aantal plekken nog van 2016 tot 266. Om het project behapbaar te maken en bouwers niet op enorme tenderkosten te jagen, wordt het ontwerp pas na gunning volledig uitgewerkt.

Bakker: “Wij hebben het traject met de buurt getrokken, maar de bouwer krijgt veel vrijheid in het ontwerp en de uitvoering van het project. Aan elk project kleven risico’s, juist in een tijd waarin er veel projecten op de markt komen kiezen we er niet voor om onze risico’s door te schuiven naar de aannemer, maar om ze juist daar te beleggen waar ze het beste beheerst kunnen worden.”

Plafond- en bodemprijzen

Samenwerking met de opdrachtgever is niet meer nodig als emvi-criterium. Tot grote opluchting van Bakker streven aannemers zelf ook een goede samenwerking na: “We hoeven ze hier met een emvi-criterium niet langer voor aan te sporen. Bij eerdere aanbestedingen is ook gebleken dat waar dit aanvankelijk een bijzonder onderscheidend criterium was dit inmiddels minder goed werkt.“

Prijsduikers of vechtcontracten ziet  projectmanager Bakker zelden meer. Desondanks overweegt hij naast een plafondprijs ook te werken met een bodemprijs. “Dat zorgt voor meer kwaliteit. Wie dan zegt ‘ik kan het voor 30 procent minder’, moet zorgen voor extra’s. Het zou mooi zijn als die opzet lukt.”


Projectgegevens 3 nieuwe parkeergarages

  • Vijzelgrachtgarage: ca. 250 plekken volautomatisch
  • Contractvorm: E&C + VAB DBM
  • Bouw: 2019-2020
  • Projectsom: 15 miljoen euro
  • Singelgrachtgarage: 800 plekken
  • Contractvorm: DBM
  • Ontwerp: 2019
  • Bouw: 2020-2023
  • Projectsom: 80 miljoen euro
  • Willibrordusgarage: 216-266 plekken + inrichting plein
  • Contractvorm: D&C en bovengronds E&C
  • Ontwerp: 2019
  • Bouw: 2020-22
  • Projectsom: 25 miljoen euro

De gloednieuwe Albert Cuijpgarage is ook op op een vierkante postzegel gebouwd volgens het nieuwe parkeerconcept. Fotos; Gemeente Amsterdam

Reageer op dit artikel