nieuws

HSL-brug Moerdijk roest sneller dan gedacht

infra 1724

HSL-brug Moerdijk roest sneller dan gedacht
copyright: beeldbank RWS

De brug van de HSL over het Hollands Diep heeft opvallend veel last van corrosie. De conservering moet al bij de volgende onderhoudsronde in 2024 worden aangepakt.

Dat is een stuk eerder dan de bedoeling was voor de brug die in 2005 werd opgeleverd door Drechtse Steden. De aannemingscombinatie met onder andere Ballast Nedam, Strukton, HBG en Van Hattum en Blankevoort,  bouwde een composietbrug van een stalen Y-vormige kolommen en kokers met een betonnen dek. Toen tijdens de bouw één van de pijlers harder zakte dan gedacht werd in allerijl een belastingproef uitgevoerd met vrachwagens vol zand. De zakking bleek gelukkig net binnen de normen te blijven. .

Klein onderhoud wordt grotere operatie

Afgelopen weken deden twee externe bureau’s onderzoek naar de kwaliteit van het staal, bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Dat gebeurde nadat bij een routine-inspectie door eigen medewerkers een verdenking was gerezen dat de corrosie sneller toeslaat dan verwacht. De bedoeling was volgens de woordvoerder om in 2024 klein onderhoud uit te voeren, maar dat wordt nu een uitgebreidere operatie. Draagkracht en sterkte zijn geenszins in gevaar, maar om de ontwerplevensduur van honderd jaar te halen moet de conservering wel tijdig worden hersteld.

De hsl-brug meet 1200 meter en ligt 30 meter naast de oude vakwerkbrug spoorbrug over het Hollands Diep. Ontwerpers Benthem Crouwel Architecten lieten hem precies boven de oude brug uitkomen  zodat de reizigers van de HSL onbelemmerd uitzicht hebben over het water. Op volle snelheid van zo’n 300 kilometer per uur duurt de oversteek een kleine 14 seconden.

Er worden ook windschermen op de brug geplaatst

De treinen kunnen lang niet altijd in de die snelheid over de brug reizen. Bij harde zijwind moeten ze vaart minderen om de reis comfortabel en veilig te houden. Daarom worden er in 2020 windschermen op de brug geplaatst.

Reageer op dit artikel