nieuws

Miljoenenstrop Botlekbrug: 64 omloopwielen alweer afgeschreven

infra Premium 7434

Miljoenenstrop Botlekbrug: 64 omloopwielen alweer afgeschreven

Bouwcombinatie A-Lanes (Strukton en Strabag) gaat komende maanden alle 64 omloopwielen van de 3 jaar oude Botlekbrug alweer vervangen. De 12 ton zware wielen en bijbehorende lagers zijn de directe oorzaak van de vele storingen.

Een dure klus die de problemen voor eens en altijd moeten oplossen. Het is een lastig project, want de 64 kolossen van elk 12 ton hangen op 50 meter hoogte. Vanaf komende donderdag komt eerst het hefdeel aan de kant van Pernis aan de beurt.  Het vervangen van de omloopwielen gebeurt met een mobiele hijskraan. Met een dieplader worden de wielen aan- en afgevoerd.

Storing op storing

Sinds de oplevering van de grootste hefbrug van Europa, kampt de brug met storingen. Vorig najaar stond de teller al op 100 keer. De bouw daarvoor was ook al problematisch en liep uit op een dramatisch verlies voor de bouwcombinatie waardoor Ballast Nedam bijna failliet ging. Deze bouwer stapte uit het consortium A-Lanes waardoor Strukton en Strabag overbleven.

Werkzaamheden aan de nieuwe Botlekbrug.

De bouw van de brug verliep ook al moeizaam.

Rijkswaterstaat koos bij dit project voor een dbfm-contract, waarbinnen stremmingen direct worden afgestraft met een boete omdat de brug dan niet beschikbaar is. Partijen hebben niet bekend gemaakt welke kosten zijn gemoeid met de vervanging, maar de schade loopt in de miljoenen euro’s.

De vervanging wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan regulier onderhoud, maar gaat wel gepaard met verschillende afsluitingen. De bouwers waren nog wel aan het werk op de brug met de afbouw van de sporen.

Ook de lagers vervangen

Vorig jaar is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers van de omloopwielen niet naar behoren functioneren. In het verleden zijn er al een aantal omloopwielen inclusief lagers preventief vervangen. Besloten is om dit jaar alle omloopwielen inclusief lagers te vervangen.

De omloopwielen, met elk een gewicht van circa 12 ton, staan bovenop de heftorens van de brug, op circa 50 meter hoogte. Over de wielen lopen de balanskabels die de verbinding vormen tussen het beweegbare gedeelte van de brug en de beide contragewichten in een hefdeel.

4 x 4 plus nog veel meer

Dit betekent dat de omloopwielen permanent het volledige gewicht van de beweegbare brugdelen en contragewichten (circa 10.000 ton per doorvaartopening) moeten dragen.

Het wordt een enorme klus waarbij vanaf  23 april tot en met 4 mei achter elkaar 16 omloopwielen worden vervangen. Daarna worden in 4 weekenden per keer 4 wielen vervangen. De laatste 4 wielen van dit hefdeel worden vervangen van 23 juni tot en met 24 juni. In juli en augustus worden de omloopwielen van het andere hefdeel, aan Botlekzijde, vervangen.


Projectgegevens A15MaVa

  • Lengte: 40 kilometer tussen Maasvlakte en Vaanplein
  • Verbreding: naar 2 x 5 rijstroken, inclusief vervanging Botlekbrug
  • Contractvorm: dbfm met twintig jaar onderhoud
  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: A-Lanes A15 (Strukton, Strabag en John Laing)
  • Contractwaarde: 1,2 miljard euro
  • Begin werkzaamheden: najaar 2011
  • Oplevering wegdeel: begin 2016
  • Oplevering spoordeel: eind 2018

Lees meer over de Botlekbrug en de problemen

Weer kabelwiel vervangen

Honderdste storing Botlekbrug

Strukton en Strabag nog niet verlost van Botlekbrug

Ook spoor op Botlekbrug


 

Reageer op dit artikel