nieuws

Printrobots voltooien hoofdoverspanning brug Amsterdamse wallen

infra 827

Printrobots voltooien hoofdoverspanning brug Amsterdamse wallen

De robots van MX3D zijn klaar met het printen van de hoofdoverspanning van de wulpse stalen brug voor de Amsterdamse wallen. Achterover leunen is er nog niet bij, want de leuningen moeten nog geprint, het dek geplaatst en er zijn nog belastingtests nodig.    

MX3D hoopt de brug dit najaar in volle glorie te kunnen presenteren tijdens de Dutch Designweek in Eindhoven. Maar het is nog niet duidelijk of hij daarna ook meteen kan worden neergelegd op zijn beoogde plek aan de Oudezijds Achterburgwal. Daarvoor moet eerst de kade ter plekke worden versterkt en moeten de landhoofden worden voorbereid.  In de aanloop daar naartoe heeft MX3D zelf ook nog het nodige te doen. De brug moet gecoat worden en er zullen belastingtests plaatsvinden op schaal 1:1. Daarvoor wordt de brug uitgerust met sensoren, die verplaatsingen registreren, spanningen en trillingen. In de gebruiksfase blijven die zitten zodat alle partners een goed beeld krijgen over het gedrag van de brug.

Oorspronkelijk ontwerp ingrijpend aangepast

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat MX3D de brug op locatie zou printen. Vanaf de twee oevers zouden robots naar elkaar toewerken. Maar dat stuitte op de nodige technische problemen. Niet alleen de wisselende weersomstandigheden zouden roet in het eten kunnen gooien, ook het printproces zelf stelde de bouwers al voor voldoende uitdagingen. De hete lasrupsen vielen vaak al op de grond voordat ze waren uitgehard op de plek waar de robotkop hem met veel regel- en besturingsvernuft had neergelegd. Om zo min mogelijk hinder te hebben van de zwaartekracht werden de brughelften eerst rechtop geprint en pas later gekanteld en verbonden. Zo waren er meer factoren die leidden tot een ingrijpende aanpassing van het ontwerp en proces dat MX3D vanaf het begin voor ogen stond.

Nieuwe samenwerking aangegaan

Vanaf de geruchtmakende lancering van het plan van ontwerper Joris Laarman in 2015 heeft MX3D samenwerking gezocht met heel veel andere partijen. Behalve Heijmans, Arup en ArcelorMittal, deden vanaf het begin ook mee: Lloyds, Air Liquide, ABB , Lenovo en Autodesk. Daarnaast zijn er diverse onderzoeksinstellingen zoals de TU Delft en het Imperial College uit Londen mee.  Bij de voltooiing van de hoofdoverspanning maakte MX3D een nieuwe partner bekend: Haasnoot Bruggen uit het Zuidhollandse Rijnsburg. Samen gaan de twee bedrijven 3D geprinte fiets- en voetgangersbruggen leveren.

De brug op de Amsterdamse wallen is niet de eerste 3D geprinte brug ter wereld. BAM realiseerde met Witteveen+Bos op de betonprinter van de TU Eindhoven een brug die in Gemert over een sloot werd neergelegd.  Van het beton printten zij dunne plakjes van het brugdek die later met  voorspanstaven werden verbonden. Door die werkwijze hadden ze veel minder vormvrijheid dan het team van MX3D dat een wulpse, golvende constructie realiseerde.

Reageer op dit artikel