nieuws

Zes partijen in de race voor verdiepte A9 (SAA5): Sacyr en Macquarie dingen solo mee

infra 9815

Zes partijen in de race voor verdiepte A9 (SAA5): Sacyr en Macquarie dingen solo mee

Zes partijen doen mee met de tender voor BaHo, de verdiepte bak bij de A9 Amstelveen, het slotproject van Schiphol-Almsterdam-Almere. Naast 2 Nederlandse consortia gaat het om 2 bouwgiganten uit het buitenland die in een hun eentje proberen de klus binnen te halen.

Projectdirecteur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat onthulde de namen tijdens een projectbezoek aan de Gaaspertunnel (SAA3). Eind januari is het project op de markt gezet en afgelopen week heeft Rijkswaterstaat besloten alle partijen die zich afgelopen maanden hebben gemeld toe te laten tot de tender. Het gaat om:


6 geselecteerde partijen

  • Boskalis, VolkerInfra
  • Dura Vermeer, Besix, Hochtief John Laing
  • Ballast Nedam, Fluor
  • BAM, Van Oord, TBI
  • Sacyr
  • Macquarie

Opvallend is dat dit keer twee grote buitenlandse partijen meedingen op solo-basis: Sacyr en Macquarie. Het Spaanse Sacyr probeerde het eerder alleen bij de A16 tunnel en het Amerikaanse Fluor deed een poging om de Afsluitdijk in zijn eentje binnen te slepen. Er zitten geen nieuwkomers bij en ook de gevormde bouwcombinaties zijn niet heel verrassend.

VolkerWessels doet gewoon mee

Onderling is wel hier en daar stuivertje gewisseld.  Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI bijvoorbeeld kregen recent de landtunnel A16 voorlopig gegund. Het setje Besix en Dura Vermeer probeert het nu met buitenlandse partners, terwijl het setje Van Oord en TBI een combinatie aangaan met BAM. Van Oord en BAM  sleepten samen vorige week nog definitief de Afsluitdijk binnen.

Ook VolkerWessels doet gewoon mee mee, samen met Boskalis. Vorige week kondigde topman Jan de Ruiter nog aan terughoudend te zijn met projecten boven de 150 miljoen euro, na de zeeperd met de Zeesluis IJmuiden waar het bedrijf samen met BAM een verlies moeten nemen van 135 miljoen euro.

Net zo ingewikkeld als Gaaaspertunnel

De tenderprop van enkele mega-projecten valt op en Ruijter is dan ook dik tevreden met 6 geschikte partijen die willen meedingen voor de A9. Het project staat voor ruim 700 miljoen euro op de begroting van Rijkswaterstaat. Met de 63 kilometer tussen Schiphol-Amsterdam-Almere is in totaal ruim 5 miljard euro gemoeid.

Nu al zijn voorberidende werkzaamheden te zien bij de A9 Amstelveen. Beeld: Rijkswaterstaat

De A9 krijgt tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht – “kortweg BaHo”  – vier in plaats van drie rijstroken. Er worden op veel plaatsen nieuwe geluidschermen geplaatst en de weg krijgt stil asfalt.

Ook wordt de weg bij Amstelveen over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd, met drie overkappingen. Ooit werd het plan uitgewerkt met een complete tunnel, maar het lukte gemeente Amstelveen niet daar genoeg budget voor bij elkaar te krijgen. Projectdirecteur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat voorspelt dat het project net zo ingewikkeld wordt als de Gaaspertunnel.

Ook de tenderfase voor het dbfm-contract zal intensief worden en niet zoveel verschillen van de andere SAA-contracten. Pas eind volgend jaar verwacht Rijkswaterstaat een definitieve keus te maken en tussentijds zal de helft van de partijen afvallen.

Ondanks dat de tenderfase eigenlijk net is begonnen, zijn bij Amstelveen al verschillende voorbereidende werkzaamheden in uitvoering. Ook worden komende maanden heiproeven uitgevoerd, om de meest optimale heimethode te kunnen kiezen voor de tunnelbakken. De uitkomsten zullen deel uit gaan maken van de lopende tender.

 


Planning wegverbredingen Schiphol-Amsterdam-Almere

  1. A10-Oost/A1 Diemen 2012-2014
  2. A1/A6 knpt Diemen-Almere Havendreef 2014 – 2017
  3. A9 Gaasperdammerweg 2015 – 2020
  4. A6 Almere Havendreef – Buiten-Oost 2017-2020/202
  5. A9 Amstelveen 2019-2024/2026

 

Reageer op dit artikel