nieuws

Haven investeert half miljard in Betuweroute en nieuwe containerbaan: “Geen project zonder risico”

infra Premium 3380

Haven investeert half miljard in Betuweroute en nieuwe containerbaan: “Geen project zonder risico”

Havenbedrijf Rotterdam investeert bijna een half miljard euro in het omleggen van de eerste vier kilometer van de Betuweroute en een nieuwe slimme containerlijn. Donderdag tekenden combinatie SaVe voor het omleggen van het spoor en VolkerWessels voor de betonnen baan van 11,5 kilometer. Dat werd gevierd met slagroomtaart.

Het zijn de twee grootste klappers die het Havenbedrijf dit jaar heeft te vergeven. Met de aanleg van het Theemswegtracé is bijna 300 miljoen euro gemoeid. De eerste kilometers van de Betuweroute worden verplaatst om treinverkeer en scheepvaart los te koppelen en de logistieke problemen rond de Calandbrug op te lossen. Ook de Brittaniëhaven wordt een stuk beter bereikbaar.

Risico’s horen bij de partij die ze kan beheersen

Het project was idealiter al veel eerder uitgevoerd. Eerst was lastig om de budgetten bij elkaar te schrapen, daarna bleek ook de tenderfase niet helemaal op rolletjes te lopen. Er was tijdens de tender gedoe over de risicoverdeling. Boze brieven gingen over en weer, maar uiteindelijk zijn de partijen eruit gekomen.

VolkerWessels gaat de 11,5 kilometer lange betonnen baan aanleggen, die zorgt voor een optimale route. Beeld: Havenbedrijf

“Geen project zonder risico’s. Daar moet je van te voren goede afspraken over maken en dat gaat wel eens gepaard met discussie. Daar zijn we goed uitgekomen. Risico’s horen bij de partij die ze het best kan beheersen.”, reageert Ronald Paul, van het Havenbedrijf. Marktpartijen klaagden wel eens dat bouwers meestal niet altijd open kaart spelen richting opdrachtgevers. “Nu de crisis voorbij is en wordt ingezet op nieuwe marktverhoudingen wordt daar veel opener over gesproken. Het is een lastig en complex project.”

Viaduct dwars door de haven

De combinatie van Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants zag de klus uiteindelijk wel zitten en is gecontracteerd voor de onderbouw van de spoorlijn. De opdracht omvat het bouwen van een verhoogd spoorviaduct met een lengte van vier kilometer, inclusief twee stalen boogbruggen halverwege de Havenspoorlijn. De bedoeling is de tweede helft van dit jaar buiten te beginnen en het project in 2020 op te leveren.

Aanbesteding Aanleggen Theemswegtracé

Aanbesteding Aanleggen Theemswegtracé

Korter verblijf, dus goedkoper

Bijna gelijktijdig gaat VolkerWessels aan de slag met de Container Exchange Route (CER). De nieuwe 11,5 kilometer betonnen baan verbindt de diepzeeterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven met elkaar. Met de slimme verbinding tussen de containerterminals verwacht het havenbedrijf veel kortere verblijftijden voor schepen en lagere uitwisselkosten voor terminals. VolkerWessels-dochters KWS en Van Hattum & Blankevoort  gaan aan de slag met de betonnen baan. Het aanpassen van het ICT-systeem gebeurt in een later stadium. Bij het project van 175 miljoen euro horen 3 spoorviaducten en verschillende kruisingen.

Het havenbedrijf hoopt de koploperspositie vast te houden en investeert jaarlijks honderden miljoenen in nieuwe bouw- en infraprojecten. Daar hoort ook het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg bij, waarvan de uitvoering maandag begint door baggeraars Boskalis en Van der Kamp. De concurrentie met andere havens is moordend, dus is het van het grootste belang om up-to-date te blijven. Rotterdam zet in op duurzaamheid en sublieme logistieke afhandeling. Jaarlijks passeren ruim 30.000 zeeschepen en 105.000 binnenvaartschepen de haven.


Theemswegtracé

  • Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
  • Opdrachtnemer: combinatie SaVe Besix, Mobils, Dura Vermeer, Hollandia Iemants
  • Contractvorm: e&c met onderhandeling
  • Projectwaarde: 300 miljoen euro
  • Start bouw: 2e helft 2018
  • Oplevering: 2020

Container Exchange Route

  • Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
  • Opdrachtnemer: KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort
  • Contractvorm: d&c
  • Projectwaarde: 175 miljoen euro
  • Start bouw: 2018
  • Oplevering: eind 2020

Reageer op dit artikel