nieuws

Elon Musk gooit het over andere boeg bij Boring Company

infra Premium 1573

Elon Musk gooit het over andere boeg bij Boring Company

Het tunnelboor hobbybedrijf van Elon Musk gaat voorrang geven aan voetgangers en anderen die zich zonder auto in het ondergronds transportnetwerk melden. Daarmee komt de Boring Company tegemoet aan één van de kritiekpunten op het futuristische vervoerssysteem.

Elektrische auto- en ruimtevaartpionier Musk maakte de koersverandering afgelopen weekeinde bekend via twitter. Hij plaatste een filmpje waarbij een cabine vol reizigers door het trottoir naar beneden zakte en invoegde op het ondergrondse transportsysteem, dat luistert naar de naam Loop. Het is een trage variant van de bekende Hyperloop, waarbij capsules met snelheden van 1000 kilometer per uur door vacuümbuizen schieten. Bij Loop zullen de snelheden niet boven de 200 kilometer per uur komen. Die snelheden worden gehaald door platformen op een speciaal soort ‘skates’.  In de eerste plannen van de Boring Company liet waren vooral auto’s te zien,  Tesla’s uiteraard, die op zo’n platform parkeerden en via Loop de files op maaiveld omzeilden.

File-leed was ook ook de oorsprong van dit zoveelste bedrijf van de Tesla- en SpaceX baas. Toen Musk eind 2016 anderhalf uur lang vast zat met zijn auto in het verkeer van Los Angelos lanceerde hij het idee voor het ondergronds vervoersysteem. Maar het uitgangspunt om vooral auto’s op een platform door ondergrondse buizen kwam hem vanaf het begin op de nodige hoon te staan. Het werd niet gezien als een adequaat antwoord op verkeerscongestie waar steden wereldwijd mee worstelen. In auto’s zit, zeker tijdens spitsuren immers vaak niet meer dan één persoon en dat leidt wel tot een heel inefficiënt en kostbaar transportsysteem. Met de koerswijziging om voetgangers voorang te geven binnen Loop, krijgt het meer het karakter van een openbaar vervoerssysteem.

Het trauma van Bertha zit diep

Musk wil met de Boring Company vooral ook veel sneller tunnels boren. Het trauma van tunnelboormachine Bertha in Seattle die twee jaar stilstond nadat die een stalen leiding raakte, zit diep in de Verenigde Staten. Niet alleen bij de civiel ingenieus. Het heeft landelijk de aandacht gevestigd op het trage tunnelboorproces dat omgeven is door stroperige bureaucratische procedures.

Musk wint snelheid door om te beginnen de diameter van de TBM te halveren. Dat kan aangezien Loop met automatische geleide voertuigen werkt. En met de halvering verschrompelen de kosten en schiet ook de boorsnelheid met sprongen omhoog. De Boring Company streeft bovendien naar een continu tunnelboorproces waarbij de boor niet de helft van de tijd stilt hoeft te staan voor het plaatsen van de betonnen prefab-elementen van de tunnelwand.

Zoals de wereld van hem gewend is, liet Musk geen gras groeien over zijn uit file-ergernis ontstane idee. Binnen een half jaar had de Boring Company de hand weten te leggen op een afgedankte tunnelboormachine, die op het terrein van SpaceX  in Californië een traject stuk van zo’n 80 meter boorde. Naar verluid wordt dat vooral gebruikt om de elektrische skates uit te testen waarover de platforms moeten glijden. Er zijn vergevorderde plannen om nog eens een kilometer verder te boren. Daarvoor moest Musk wel vergunning aanvragen, want dat kan niet meer op alleen het eigen bedrijfsterrein.

Tot nu toe vooral merchandise

De  engineering voor de Boring Company en Loop vindt nu vooral plaats door medewerkers van Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX. De meest zichtbare  producten die Boring Company tot  nu toe leverde zijn consumenten gerichte merchandise-acties.  Zo verkocht het bedrijf eind vorig jaar 50.000 baseball-caps met het logo erop. Daarna werden tweeduizend vlammenwerpers op de markt gebracht voor elk de lieve som van zo’n 500 dollar per stuk. Die waren binnen een dag uitverkocht. Op sociale media wordt gevochten om alsnog een exemplaar te bemachtigen.

Reageer op dit artikel