nieuws

ProRail vergat bodem falende Kamperlijn te onderzoeken

infra Premium 3451

ProRail vergat bodem falende Kamperlijn te onderzoeken

ProRail is ‘vergeten’ bodemonderzoek uit te voeren voordat de opdracht aan BAM werd gegund om de Kamperlijn op te waarderen. Bij testritten vlak voor oplevering stonden de bovenportalen te wiebelen bij een snelheid van 140 km per uur.

Treinen rijden nu noodgedwongen 100 km per uur en het nieuwe station Stadshagen wordt nog even overgeslagen. Geotechnisch onderzoeksbureau Ortageo en Hoogveld Sonderingen voeren komende twee maanden alsnog aanvullend bodemonderzoek uit om uit te zoeken of en waar de baan moet worden verstevigd.

Geen fraai begin

“Het was geen fraai begin, maar we werken aan een spoedig herstel en dat lijkt alsnog te lukken”, geeft woordvoerder Aldert Baas van ProRail toe. Hij bevestigt dat er vooraf onvoldoende bodemonderzoek is gedaan en dat ProRail verantwoordelijk is.

BAM heeft vorig jaar voor 29 miljoen euro de 13 km lange lijn opgewaardeerd, het spoorbed vernieuwd, een nieuw station gebouwd en 200 nieuwe bovenportalen geplaatst. Tijdens de testfase vlak voor oplevering bleek de diepere ondergrond onder de spoorbaan mogelijk te instabiel om hogere snelheden aan te kunnen.

Station Stadshagen overgeslagen

Het ziet er naar uit dat bouwer BAM weinig blaam treft. Het lijkt er op dat ProRail de opdracht voor de bovenbouw heeft gegund zonder afdoende onderzoek is uitgevoerd naar de bodemgesteldheid, maar ook dat moet nog worden uitgezocht. De woordvoerder van ProRail wil daar alleen over kwijt dat daar nog onderzoek naar loopt.

Het gloednieuwe station Stadshagen (Zwolle-Zuid) wordt nu alsnog in de dienstregeling ingepast. Eind januari komt meer duidelijkheid over wanneer het station in gebruik kan worden genomen. Een speciaal projectteam werkt nu aan een oplossing om ook met 100 km toch bij station  Stadshagen te stoppen. Hiervoor moet de trein iets eerder uit Zwolle vertrekken en zal iets later in Zwolle aankomen.

Alsnog: meten is weten

Ondertussen gaat een speciaal onderzoeksbureau de bodemgesteldheid nauwkeuriger in kaart brengen. Dit bureau kan speciaal werken onder een bovenleiding die onder spanning staat. De metingen worden vooral in de nachtelijke uren uitgevoerd en moeten eind volgende maand zijn afgerond.

Tegelijk gaan adviesbureau’s Deltares, Arcadis en Movares de opdrachtgever helpen met de analyse van de meetresultaten. Eind maart moet meer duidelijk zijn over welke maatregelen nog nodig zijn om de treinen alsnog 140 km per uur te laten rijden.


Opwaardering Kamperlijn

Opdrachtgever: ProRail

Opdrachtnemer: BAM

Contractwaarde: 29 miljoen euro

Oplevering: december 2017


 

Reageer op dit artikel