nieuws

Mammoet loodst tunnelboor onder de Towerbridge

infra Premium 4823

Mammoet loodst tunnelboor onder de Towerbridge

Op een reeks pontons heeft Mammoet de eerste tunnelboormachine voor een grote reconstructie van het riool van Londen over de rivier de Thames, veilig onder de TowerBridge door geloodsd.

Het zwaar transportbedrijf heeft de tunnelboor inmiddels stroomopwaarts afgeleverd bij Fulham. Daar wordt hij opgebouwd in een schacht om van daaruit de weg terug in te zetten, maar dan ondergronds, diep onder de Thames. BAM Nuttal, Morgan Sindall en Balfour Beatty hopen daar over een paar maanden mee te beginnen.

Mammoet heeft de TBM vervoerd vanaf de werf van fabrikant Herrenknecht in het Duitsland.  Onderweg werd een tussenstop gemaakt, met tijdelijke opslag, bij het hoofdkantoor in Schiedam. Ook de platformwagens waarmee de vracht op en van het ponton wordt komen van het Nederlandse bedrijf. Net als de 1200 en 750 tons kranen waarmee de machine wordt ingehesen. Het boorschild heeft een diameter van ruim 8 meter. Compleet opgebouwd weegt de machine 1350 ton en is 147 meter lang.

Het Thames Tideway Tunnel project waarvoor de machine aan de slag gaat, moet het verouderde rioolsysteem van de Engelse hoofdstad opwaarderen en een eind maken aan de regelmatige overstorten die het Thames-water vervuilen. Zes boormachines gaan in totaal zo’n 25 kilometer tunnel boren voor het nieuwe superriool.  Met het totale project is ruim 4,2 miljard pond gemoeid.  De tunnelboor waarmee BAM en consorten voor hun deelproject aan de slag gaan luistert naar de naam Rachel Parsons. Parsons was een begin vorige eeuw een van de weinige vrouwelijke ingenieurs. Ze richtte een beroepsvereniging op voor vrouwelijke technici en gaf jarenleiding aan een ingenieursbureau dat alleen vrouwen te werk stelde.

 

Reageer op dit artikel