nieuws

Strijdige belangen bij stokoude N200: combineren, combineren en combineren

infra 1501

Strijdige belangen bij stokoude N200: combineren, combineren en combineren

Het stokoude tracé van de N200 krijgt een grondige opknapbeurt. Vanaf vandaag begint de voorbereiding met het kappen van 220 bomen, waarna Liander aan de slag kan met de elektriciteitskabels. Door een bijzonder samenwerkingscombinatie duren de werkzaamheden nog geen 2 jaar in plaats van de oorspronkelijke 5 jaar.

Het zijn de eerste zichtbare werkzaamheden langs de N200 voor het project De Nieuwe N200. De weg ligt op het stokoude tracé dat Amsterdam met Haarlem verbindt. Eeuwenlang voeren de trekschepen langs deze plek, maar nu is de weg toe aan een gecombineerde opknapbeurt. De tijdsklem in de planning is extra groot doordat meerdere projecten in de omgeving zijn gepland, waaronder de Zuidasdok en HOV-Westtangent.

Evenwicht tussen markt en omgeving is lastig

“Het is lastig om een evenwicht te vinden tussen speelruimte voor de markt en afspraken met de omgeving. Die belangen zijn deels strijdig. Toch willen we deze opdracht via een d&c-contract in de markt zetten en ruimte geven in de werkvolgorde en logistiek.

Samenwerking met de markt is net zo goed belangrijk als samenwerking tussen de opdrachtgevers. We zullen kennis en contacten zoveel mogelijk overdragen, maar zeker niet helemaal loslaten”, lichtte omgevingsmanager Alexander de Baar afgelopen zomer al toe in Cobouw. De samenwerkende partijen zijn: Gemeente Amsterdam, Waternet, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Rijkswaterstaat.

Drinkwater voor Amsterdam

Eerst worden bomen verwijderd. Daarna start Liander met de aanleg van nieuwe elektriciteitskabels naast het fietspad. De werkzaamheden duren 5 maanden en maken ruimte voor de aanleg van 2 nieuwe drinkwatertransportleidingen. Deze leidingen voeren straks het drinkwater aan voor één derde van de Amsterdammers.

Om de drinkwatertransportleidingen aan te leggen is een brede sleuf nodig. De kap is nodig omdat de wortels van bomen de sleuf doorkruisen. Tijdens het project worden ruim 300 bomen terug geplant.

Vanaf eind 2017 begint het echte werk. Groot onderhoud aan de dijk, nieuwe drinkwatertransportleidingen, een nieuwe brug bij Halfweg en de aanleg van een ecopassage. Vier opdrachtgevers werken samen om de N200 opnieuw in te richten. Zo wordt de uitvoeringsperiode verkort, kosten bespaard en krijgt het gebied een nieuwe uitstraling.


Reconstructie N200

  • Gedelegeerd opdrachtgever: Waternet
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 35 miljoen euro
  • Aantal partijen dialoog: 4
  • Gunning: begin 2018
  • Start uitvoering: april 2018
  • Oplevering: eind 2019

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels