nieuws

Tekort materiaal treft lopende spoorprojecten: wissels te laat in Dordrecht

infra Premium 2883

Tekort materiaal treft lopende spoorprojecten: wissels te laat in Dordrecht

De wissels voor het spoor Dordrecht zijn niet op tijd geleverd en noodgedwongen is de onderhoudsklus halverwege afgebroken. De aantrekkende bouwsector vormt een nieuwe bedreiging voor ProRail die concreet aanloopt materiaalschaarste en oplopende prijzen.

ProRail is bang dat dit fenomeen projecten vaker in de war gaat schoppen. De spoorbeheerder staat toch al onder grote druk en heeft komende jaren een ambitieuze onderhoudsplanning op stapel staan.

Oplopende inschrijfprijzen

Naast de knelpunten op de materialenmarkt signaleert de spoorbeheerder ook oplopende inschrijfprijzen bij tenders.

Gerrit Serné

“We liggen weer op schema met de PGO-contracten”, meldde ProRail directeur John Voppe in mei nog opgetogen tegenover Cobouw. Voor 2018 zet ProRail in op een recordaantal treinkilometers, maar tegelijk op een record aantal onderhoudsklussen. Om de topdrukte te reguleren wordt gekozen voor langere buitendienststellingen en een combinatie van meerdere werkzaamheden tegelijk. Optimaal combineren zal lastig worden als spullen niet beschikbaar zijn.

Pas in 2018 afmaken

Op het spoor tussen Roosendaal en Dordrecht is deze zomer 225 meter spoor compleet vervangen en zouden ook de wissels meteen worden aangepakt. Dat laatste onderdeel afgeblazen bij gebrek aan wissels. Het is wachten op een nieuwe buitendienststelling om de klus te combineren en alsnog af te maken. Na overleg met de vervoerders op dat traject wordt dat nu begin 2018.

In dit geval zijn de gevolgen voor het treinverkeer nihil, maar ProRail vreest dat de toegenomen schaarste ook serieuze problemen gaat opleveren als bijvoorbeeld verdachte wissels niet tijdig worden vervangen.

Planning niet om te gooien

Onderhoudsplanningen bij ProRail zijn niet makkelijk om te gooien of aan te passen. “We plannen buitendienststellingen twee jaar van te voren. In Dordrecht werden de wissels twee weken later alsnog geleverd, maar dat betekent niet dat je meteen de treinen er weer uit kunt gooien”, licht woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail toe.

Hij weigert een schuldige aan te wijzen, maar waarschuwt wel dat het knelpunt komende tijd vaker roet in het eten gaat gooien. “Volgende keer zijn het spoorstaven, bovenleidingen of seinen, maar we signaleren ook al knelpunten met personeel, zeker bij specialistische klussen.”

3000 onderaannemers

Er zijn op de Nederlandse markt een beperkt aantal hoofdaannemers die op het spoor mogen werken, maar die werken weer met 3000 onderaannemers. Ook daar begint het soms krap te worden, merkt ProRail.

ProRail wijt het knelpunt aan de aantrekkende markt. Eikelboom schetst: “We hebben maar twee leveranciers voor wissels. Die krijgen ook allerlei opdrachten uit Parijs en Duitsland. Na jaren van crisis en krapte, stromen de opdrachten nu weer van alle kanten binnen. Het is niet vreemd dat opschalen nieuwe knelpunten oplevert.”

Grotere projecten in 2018:

  • Uitbreiding en modernisering van station Amsterdam Zuid (Project Zuidas Dok)
  • Realisatie Stationsproject Driebergen Zeist (afronding in 2020)
  • Capaciteitsuitbreiding tussen Zwolle en de kruising bij Herfte (project Zwolle Spoort)
  • Middellange termijnmaatregelen Schiphol · Opening van Station Heerlen
  • Start bouw reizigerstunnel op station Coevorden
  • Uitbreiding en verbouwing perrons station Gorinchem
  • Aanpassing Amsterdam en Rotterdam Centraal om rechtstreekse trein naar London mogelijk te maken.

Bron: Concept beheerplan ProRail

Treinverkeer Utrecht ontregeld door werkzaamheden

Investeringen ProRail 2016

  • Onderhoud 900 mln
  • Spoorwegen 454 mln
  • Stations 285 mln
  • Vervanging 273 mln
  • Verkeersleiding 134 mln

Bron: Jaarverslag ProRail 2016

 

Reageer op dit artikel