nieuws

Infra-miljarden niet meer in beton gegoten

infra 2024

Infra-miljarden niet meer in beton gegoten

Het MIRT krijgt een flexibele opzet en is niet langer in beton gegoten. Ook hoeft niet al het geld op tafel te liggen om een plekje op de projectenlijst te veroveren. Zicht op 75 procent financiering is genoeg. Twee van de 13 nieuwkomers zijn OV-knoop Schiphol en SmartwayZ/A67.

Alle infra-miljarden zijn beklonken in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport 2018, maar er kan altijd worden geschoven. Het projectenboek houdt daarbij rekening met duurzaamheid en de complexiteit van opgaven.

Ondoorzichtig schuifspel

Binnen het programma is het elk jaar een groot en ondoorzichtig schuifspel. Een project dat eenmaal in het MIRT is opgenomen kan worden vertraagd, maar wordt bijna altijd uitgevoerd. De Zuiderzeelijn is een van de weinige voorbeelden waar dat anders afliep.

Consortium Avenue2 kan formeel beginnen met de bouw van de tunnelconstructie van de A2 in Maastricht.

De tunnel in Maastricht werd dit jaar opgeleverd en verdwijnt uit het MIRT.

Meestal gaat al jaren praten vooraf voordat een project een plekje op de ranglijst veroverden dan alle stadia van onderzoek, via verkenning naar planuitwerking tot en met realisatie doorloopt.

Uitdagen tot slimme oplossingen

Ook was het verplicht om duidelijkheid te hebben over de financiering van project. Nieuw is dat de eis daarvoor is echter verlaagd van 100 procent naar 75 procent. Zicht op driekwart van de financiering biedt dat gelegenheid voor andere partijen om aan te haken of slimme oplossingen te bedenken, motiveert minister Schultz de versoepeling. Het gaat overigens alleen om infra-projecten. De waterprojecten zijn onderdeel van het Deltaprogramma met een eigen begroting van 1,2 miljard euro.

Wie is nieuw?

Voor 2018 is er plek ingeruimd voor 13 nieuwe projecten, waaronder de A76 en de corridors Rotterdam-Antwerpen. Twaalf projecten schoven een plek op in de fasering: Zo worden komen jaar de A16 en A1 gebouwd en komen in de realisatiefase. Daarnaast zijn nog eens 11 projecten opgeleverd, zoals de A9 Badhoevedorp en A2-tunnel Maastricht. Die zullen worden afgevoerd van de lijst om plek te maken voor nieuwkomers.

 

13 projecten nieuw in het MIRT:

  • Corridor Rotterdam-Antwerpen (CRA)
  • Lob van Gennep
  • Maasoeverpark
  • A67 / A73 knooppunt Zaarderheiken
  • SmartwayZ.nl: A67 Leenderheide-Zaarderheiken
  • Multimodale knoop Schiphol
  • MIRT verkenning Oeffelt
  • Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
  • Programma Booggeluid
  • Programma suïcidepreventie en afhandeling
  • PHS Ede
  • Programma ATB-Vv
  • Wielingen

 

Met stip gestegen: Fasewisseling in MIRT

  • Landzijdige bereikbaarheid Lelystad Airport (verkenning)
  • Integrale Verkenning Ravenstein-Lith (verkenning)
  • Integrale verkenning Meer Maas Meer Venlo (verkenning)
  • A4 Passage Den Haag (planuitwerking)
  • Den Haag CS, perronsporen 11 en 12 (planuitwerking)
  • A16 Rotterdam (realisatie)
  • Ombouw Amstelveenlijn (hoogwaardige tramverbinding) (realisatie)
  • Calandbrug (Theemswegtrace) (realisatie)
  • Legger Vlieland en Terschelling (realisatie)
  • Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum (realisatie)
  • IJsseldelta fase 2 (planuitwerking en realisatie)
  • A1 Apeldoorn- Azelo (realisatie)
  • Bij de Ring Utrecht en de ViA15 is de planuitwerking afgerond met het vaststellen van het Tracebesluit. Na het uitvoeringsbesluit gaan de projecten naar de realisatie-fase.

 

In 2017 zijn  11 projecten opgeleverd:

  • A9 Omlegging Badhoevedorp
  • A50 Ewijk-Valburg
  • A2 Passage Maastricht
  • A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop
  • N50 Ens-Emmeloord • Breda Centraal (NSP)
  • Cameratoezicht op stations
  • PHS Doorstroomstation Utrecht
  • Vaarweg Meppel – Ramspol (Keersluis Zwartsluis)
  • Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen in de Rijn-Scheldeverbinding
  • Subsidieprogramma Zeehaven Innovatie Project voor duurzaamheid

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels