nieuws

Honderdste storing op Botlekbrug

infra 2294

Honderdste storing op Botlekbrug

De nieuwe Botlekbrug is vrijdagochtend voor de honderdste keer getroffen door een storing. De brug over de Oude Maas op snelweg A15 bij Spijkenisse is een van de grootste hefbruggen ter wereld. De brug blijft een blok aan het been van de betrokken bouwers.

Door storingen is de brug 0,4 procent van de tijd niet te gebruiken voor het wegverkeer en 0,8 procent van de tijd voor de scheepvaart, zo blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. Verder is de brug 12 procent van de tijd niet beschikbaar voor het wegverkeer vanwege normale brugopeningen. Een brugopening duurt gemiddeld elf minuten.

Afgelopen jaar 27 storingen

In de afgelopen twaalf maanden waren er bij 5977 brugopeningen 27 storingen. Deze storingen veroorzaakten twaalf stremmingen voor het wegverkeer en 25 stremmingen voor het hoge scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat denkt “dat het moeilijk zal worden om het storingspercentage van de brug naar nul te krijgen.”

De omloopwielen zijn al preventief vervangen. Foto: Rijkswaterstaat

De brug is in 2015 in gebruik genomen en onderdeel van de wegverbreding A15 Maasvlakte Maasplein. Het dbfm-contract dat door A-Lanes (Strukton, Strabag en Ballast Nedam) werd uitgevoerd. Het project verliep dramatisch voor de betrokken bouwers en Ballast Nedam stapte uiteindelijk uit het project. De stroeve samenwerking en grote verliezen waren een belangrijke aanleiding voor de Marktvisie.

Omloopwielen preventief vervangen

De problemen hebben prioriteit bij Rijkswaterstaat en bouwcombinatie A-lanes. Meerdere onderzoeken en reviews brachten een aantal problemen aan het licht. Preventief zijn verschillende gloednieuwe  omloopwielen vervangen. Een ander probleem blijken de grendels van de afsluitbomen. Om daar het aantal storingen terug te dringen is de meerderheid van de grendels omgebouwd. Alle inspanningen lossen de problemen niet structureel op.
Reageer op dit artikel