nieuws

Laatste kazemat verschoven voor verbreding Beatrixsluis  

infra 1285

Laatste kazemat verschoven voor verbreding Beatrixsluis  

De Waterlinie gaf geen ruimte voor de uitbreiding van de Beatrixsluis. Daarom zijn een aantal kazematten opgeschoven, de laatste gisteren. Het monument ligt nu weer op z’n plek.

 

Samen met nog 2 andere kazematten, een schutsluis en een duikerhoofd, moest kazemat Houtense Wetering ruimte maken voor de verbreding van het Lekkanaal en de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. Met de verplaatsing van de kazemat Houtense Wetering is de verplaatsing van monumentale objecten bij de Beatrixsluis afgerond. Komende twee jaar heeft de bouwcombinatie de handen vrij voor het eigenlijke werk, de verbreding van de sluis.

De laatste kazemat is verplaatst. Nu tijd voor het echte werk van de uitbreiding van de sluis.
Foto: Rijkswaterstaat/Rindert van den Toren

De kazemat is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een verdedigingslinie van 85 km lang die werd aangelegd tussen 1815 en 1940. Maandag hebben Rijkswaterstaat en combinatie Sas van Vreeswijk (Besix, RebelValley, TDP, Heijmans en Jan de Nul) kazemat Houtense Wetering op zijn nieuwe plek gezet.

In stalen korset

Kazemat Houtense Wetering is met 750.000 kg de lichtste, maar het was niet de gemakkelijkste. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft de bezetter in de kazemat een bom tot ontploffing gebracht. Dit heeft de kazemat beschadigd.

Om te voorkomen dat de kazemat verder zou beschadigen tijdens de verplaatsing, heeft Sas van Vreeswijk voorafgaand aan de verplaatsing een stalen korset om de kazemat heen aangebracht ter bescherming. Kazemat Houtense Wetering is 80 m in oostelijke richting verplaatst.

Zeldzaam type

Kazemat Houtense Wetering (1939) is een koepelkazemat (type G) met afwachtingsruimte. Dit is een bijzondere variant van de koepelkazemat. In Nederland zijn er slechts 6 gebouwd en daarvan resteren er nog slechts 2 andere exemplaren van dit type (Overeindseweg en bij fort ’t Hemeltje). Deze mitrailleurkazemat is gebouwd in de Liniedijk en heeft een gietstalen geschutskoepel. Helaas heeft de bezetter deze koepel in 1941 gesloopt, om het staal voor de wapenindustrie te kunnen gebruiken. De kazemat meet ongeveer 13 m (breedte) bij 10,8 m (diepte) bij 5,25 m (hoogte).

De Waterlinie bestaat uit 50 forten, 6 vestingsteden en ruim 1000 militaire en waterbouwkundige objecten. Een ingenieus systeem, gericht op het snel onder water zetten van grote gebieden om de vijand tegen te houden. De bouwwerken en het linielandschap vormen samen het grootste Rijksmonument van Nederland.

Project Beatrixsluizen

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Sas van Vreeswijk (Besix, RebelValley, TDP, Heijmans en Jan de Nul)
  • Contractvorm: dbfm (30 jaar)
  • Contractwaarde (netto contant): 133 mln
  •  Start uitvoering: najaar 2016
  • Oplevering: najaar 2019

Alle verplaatsingen op rij:

  • Op 22 februari werd de eerste kazemat Vreeswijk-Oost verplaatst. Met zijn 1,2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Bij deze verplaatsing was een publieksdag waar maar liefst 2000 bezoekers op af kwamen. Van deze verplaatsing is een timelapse filmpje
  • Op 23 mei volgde kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1,6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek. Van deze verplaatsing is een timelapse filmpje
  • Van 3 tot en met 6 juli werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1,4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst. Van deze verplaatsing is eveneens een timelapse filmpje
  • Op 12 juli was het duikerhoofd aan de beurt, 180.000 kg zwaar. Deze gebeurde als enige niet met een hijsportaal, maar met 2 kranen.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels