nieuws

Betondek voor Rotterdamsebaan soepel ingeschoven

infra Premium 3139

Betondek voor Rotterdamsebaan soepel ingeschoven

Een betonnen dek voor de Rotterdamse Baan bij Den Haag is dit weekeinde soepel op zijn plek geschoven. Vijf uur voor de deadline, zondag rond middernacht kon de verbindingsboog die tussen de A4 en de A13 die het hele weekeinde was afgesloten weer open gesteld.

De nieuwe ontsluitingsweg van Den Haag gaat bij knooppunt Ypenburg aansluiten op de A4 en de A13.  Daarvoor wordt momenteel ruimte gemaakt tusen de spaghetti van fly-overs, afslagen en verbindingswegen. De verbindingsboog tussen de A4 en d A13 moet er deze zomer drie weekenden lang uit. Volgend jaar zomer krijgen twee baanstukken in de A4 eenzelfde behandeling.

Vorig weekeinde bracht combinatie Rotterdamsebaan (BAM en Volker Wessels) 29 met lange damwandplanken in de bodem.  Die vormen de fundering van de tunnel die er moet in de aanloop naar de Victory Boogie Woogie tunnel. Bovenop de damwand zijn gordingen met uitvulplaten gemonteerd,  waar het betondek inmiddels op is neergelegd.

Spanningswater zorgt voor vertraging

De operatie liep zaterdag wat vertraging op, toen de bouwers op spanningswater stuitten. Ze besloten toen extra drains aan te brengen in de ondergrond om de kans te verminderen dat er zettingen zouden optreden bij het inrijden van het 1900 ton zware betondek.  Het leverde ongeveer twee uur uitloop op.

Maar die tijd werd weer deels ingelopen doordat het feitelijke inschuiven geen twee uur maar een half uur vergde, vertelt projectleider Arjan van der Put van de gemeente Den Haag. Ook bij het aflaten werd weer anderhalf uur terug gewonnen, omdat  alles netjes op hoogte was en goed paste.

Volgend weekeind wordt een nieuwe zoabdeklaag aangebracht met twee voegen aan weerszijden, zodat eventuele vervormingen bij het ontgraven van de ruimte tussen de damwanden geen gevolgen hebben voor het autoverkeer. Dan ligt de verbindingsboog er nog ruim een etmaal uit.

Tunnelboormachine is klaar

Zachtjes aan komt er ook schot in het meest in het oog springende deel van de Rotterdamsebaan: de 1650 meter lange boortunnel. De boormachine werd vorige week officieel afgenomen van de Duitse fabrikant Herrenknecht. Hoewel het om een afdankertje gaat dat BAM eerder gebruikte bij de Sluiskiltunnel moest de fabrikant hem flink reviseren en voorzien van een nieuw graafwiel.

De spaken heeft Herrenknecht feestelijk in mondriaankleuren geverfd

Omdat de Haagse bodem veel zandiger is dan die bij Sluiskil, waar de bouwers nog wel eens op taaie Boomse klei stuitten, kon het graafwiel veel geslotener worden uitgevoerd. De spaken die er nog wel zijn heeft Herrenknecht feestelijk in mondriaankleuren rood blauw en geel geverfd.

De machinebouwer heeft zich laten inspireren door het schilderij Victory Boogiewoogie  waar de tunnel naar wordt vernoemd. De boormachine komt in oktober in Den Haag aan en moet begin volgend jaar aan de slag gaan met de eerste tunnelbuis.

Reageer op dit artikel