nieuws

Appje van de N516: U kunt beter omrijden

infra 3016

Appje van de N516: U kunt beter omrijden

Al gehoord van de ‘N516-Werk-Aan-de-Weg-Heijmans-Whatsapp-groep’? Heijmans zet dit eigentijdse hulpje in bij de reconstructie van de N516 en wil zo omwonenden en weggebruikers betrekken bij het project. Doel: de hinder beperken.

Eind vorig jaar kreeg Heijmans van de provincie Noord-Holland de opdracht een wegreconstructie van de N516 tussen Zaandam en Oostzaan te ontwerpen en uit te voeren. De N516 verbindt de Zaanstreek met Amsterdam en is via de A8 verbonden met het hoofdwegennet.

Bijzonder aan het project is dat Noord-Holland in de aanbesteding uitdrukkelijk eiste dat de bouwer hinder voor zowel omwonenden als weggebruikers zoveel mogelijk zou beperken. Niet alleen de fysieke hinder, maar ook de beleving van hinder. Tijdens de uitvoeringsfase moest Heijmans daarom tenminste 10.000 weggebruikers, die structureel van de weg gebruikmaken, aan het project binden. Maar hoe doe je dat?

Grote groepen mensen

De Brabantse bouwer, kwam via via in contact met Barry Menger, creative director van het Zaanse reclame- en designbureau Counter Creatives. Counter Creatives had al veel publiekscampagnes in de regio Zaanstad gedraaid en bovendien op een innovatieve manier.

Menger op zijn beurt zag direct mogelijkheden. “Ons bureau heeft veel ervaring in het zenden van boodschappen naar grote groepen mensen. Bovendien kennen we Zaanstad als onze broekzak.”

Counter Creatives bedacht in nauwe samenwerking met Heijmans en de provincie een campagne die voornamelijk via social media wordt gevoerd. Menger: “Al hebben we ook huis-aan-huisfolders en nieuwsbrieven verspreid en kunnen mensen zich inschrijven voor een e-mailnieuwsbrief. Maar het vernieuwende – zeker voor een bouwbedrijf – zit hem toch in het gebruik van Facebook en Whatsapp.”

Een speciale Facebook-pagina ‘N516 Groot Onderhoud’ heeft ondertussen ruim 1500 volgers. Die worden regelmatig op de hoogte gehouden van de werkzaamheden, eventuele omrijroutes en soms zelfs ronduit ludieke acties. Menger: “Groot succes is de actie ‘Je mailadres is hout waard’. Mensen konden zich opgeven om bij de werkzaamheden vrijgekomen haardhout gratis op te halen. Dat leverde meer dan 190 reacties op.”

Animatie

En via de speciale Facebookpagina worden ook informatieve animaties gedeeld. Menger: “Van drie belangrijke mijlpalen in het project maken we zo’n animatie. Die worden heel goed bekeken en gedeeld.” Eén zo’n animatie ging bijvoorbeeld over hoe Heijmans via de bluetooth van mobiele telefoons van weggebruikers de exacte reistijd op omrijroutes kan uitlezen. Via een speciaal voor dat doel gemaakte mobiele website (www.n516beter.nl) kunnen weggebruikers daardoor precies weten hoe lang ze er over doen om op hun werk te komen.

    

“Menger: dat is echt wel een innovatie hoor. Dat zullen bouwbedrijven in de toekomst zeker vaker gaan gebruiken. En het werkt: weten hoe laat je ergens aankomt vermindert het gevoel van hinder bij wegwerkzaamheden.”

Whatsapp

Een ander medium dat gebruikt wordt om weggebruikers te binden is Whatsapp. Menger werkte daarvoor samen met het Beverwijkse 10forIT, een bedrijf dat organisaties helpt om optimaal digitaal te communiceren. 10forIT heeft veel ervaring met het maken van een omnichannel-communicatieplatform dat via telefoon, voiceberichten, sms, e-mail, WhatsApp en print berichten verstuurd. Speciaal voor Heijmans en het project N516 ontwikkelde het een tool waarmee geïnteresseerden zich kunnen aanmelden voor een speciale ‘N516-Werk-Aan-de-Weg-Heijmans-Whatsapp-groep’.

  

Phil Jonkhart en Michelle Filbri van 10forIT leggen uit: “Zie het als een buurt-whatsappgroep die tegenwoordig veel ziet en waarin verdachte situaties worden doorgegeven. Alleen kunnen deelnemers aan de N516-groep niet zelf een berichtje sturen. Ze kunnen zich alleen aanmelden en ontvangen daarna relevante informatie over de werkzaamheden, overlast of eventuele omleidingen.” 10forIT gebruikte voor die truc zelf ontwikkelde software. Jonkhart: “Whatsapp kondigt al jaren een zakelijke functie van hun app aan, maar die is er nog steeds niet. Daarom hebben wij die functionaliteit zelf maar gebouwd.”  

Innovatief

De Whatsapp-groep heeft nu dik driehonderd leden. Menger: “Je ziet nog amper dat er via Whatsapp bulkberichten verstuurd worden. Dat maakt dit project zo innovatief. We kunnen bovendien de betrokkenheid daardoor heel goed monitoren.” En dat moet ook we Tijdens de werkzaamheden en na afloop wil de provincie de tevredenheid van de groep weggebruikers meten op criteria als ‘kwaliteit’, ‘informatievoorziening over wegwerkzaamheden’ en de ‘overzichtelijkheid van het wegbeeld op de N516’. Heijmans moet dus goed beslagen ten ijs komen.  


De N516

Bij meer dan 30.000 motorvoertuigen per etmaal kan de provinciale weg N516 tussen Zaandam en Oostzaan de doorstroming van de voertuigen niet meer aan. Hierdoor is de weg, die bestaat uit twee gescheiden rijbanen met ieder twee rijstroken, aangemerkt als knelpunt binnen de provincie.

Het project omvat onder andere groot onderhoud, het verbreden van kruisingen en het vervangen van openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en een duikerbrug. De duikerbrug wordt volledig vernieuwd. De opbouw van de brug vindt gefaseerd plaats zodat er minimale hinder ontstaat voor de omgeving.


 

Foto's

Reageer op dit artikel