nieuws

ProRail-baas wil volledig beheer over hsl-traject

infra Premium 1666

ProRail-baas wil volledig beheer over hsl-traject

ProRail moet het volledige beheer krijgen over het HSL-traject. Nu nog ligt het uitvoerende deel bij Infraspeed en dat compliceert. “Met de HSL gaat het prut”, zei topman Pier Eringa van de spoorbeheerder donderdag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016.

“Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer” zei hij.

De rol van ProRail op dit traject noemt hij ‘sneu’. “Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd. Het moet anders.”

De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt. Nu wordt de 80 procent niet eens gehaald. Volgens de spoorbeheerder is alles rond de spoorlijn in het verleden veel te ingewikkeld gemaakt. De aanleg van de HSL was in 5 contracten geknipt en liep ver uit de budgetten. Sinds de oplevering is gedoe over trage treinen en punctualiteit.

Een beveiligingssysteem nodig

Om op dit traject meer treinen stipt te laten rijden, moet er één beveiligingssysteem komen. Dat is nu nog niet het geval en doet een machinist niets anders dan verschillende beveiligingssystemen in de gaten houden.

Ook de wind speelt het bedrijf parten, met name de speciaal aangelegde brug over het Hollands Diep is een probleem. De verschillende spanningen op de bovenleiding en de sporenlayout moeten worden aangepakt. Dat kost veel geld. “Hoeveel is nog niet duidelijk, maar het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties. Als je ambitie hebt, moet je er genoeg geld voor over hebben”, aldus financieel directeur Hans van Leeuwen. “Maar met 100 miljoen is dat niet klaar.”

Ministerie moet voortouw nemen

De bovenbouw van de HSL is het eerste Rijks-dbfm-contract en eist een zeer hoge beschikbaarheid. De concessie loopt nog 2031. De combinatie van BAM en Siemens haalde het contract in 1989 binnen. Als het contract inderdaad wordt opengebroken, dan zal het ministerie daarin het voortouw moeten nemen.

“Wij gaan niet over het onderhoud, maar wel over calamiteiten. Elk voorstel om iets te veranderen ontlokt een discussie over risico’s”, licht COO John Voppen toe. Als er bijvoorbeeld een incident is op het spoor, moet eerst iemand van Infraspeed de sleutel voor het hek brengen om bij de rails te komen. “We moeten af van dat soort ingewikkelde structuren. Hoe simpeler, hoe efficienter.”

Opvallend is dat ProRail betonrot niet aan de orde stelt in de HSL-discussie. “Dat speelt mogelijk voor de lange termijn, maar zeker niet voor de komende tien jaar. De eerste prioriteit ligt bij de aanpak van de windgevoeligheid van de brug, extra spanningsluizen en extra wissels”, aldus Voppen.

NS steunt plannen ProRail

De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL. “Ik steun Pier Eringa van ProRail in het streven om het beheer en onderhoud te vereenvoudigen in het belang van onze reizigers. Elk voorstel daartoe moet serieus en in goed overleg opgepakt worden”, aldus NS-baas Roger van Boxtel.

Eringa blikte verder tevreden terug op 2016. “De daling van het aantal technische storingen zette vorig jaar verder door. 89,4 procent van de treinen reed op tijd. Dat is een prima prestatie.” Wel ziet hij genoeg verbeterpunten. “Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de HSL kan beter.”

Ook wil hij dat meer treinen stiller worden en dat met het ministerie van Infrastructuur nieuwe afspraken worden gemaakt over het goederenvervoer. Onvoldoende goederentreinen reden op tijd, maar voor vervoerders en verladers is het volgens Eringa belangrijker dat de wagons op tijd worden overgeslagen.

Bouwers kritischer

Uit het jaarverslag van ProRail blijkt dat het publiek de spoorbeheerder een rapportcijfer 7,7 geeft, dat is vrijwel gelijk aan een jaar eerder. Overheden en bouwondernemingen zijn minder tevreden. Vooral overheden zijn kritischer geworden en zouden ProRail niet direct aanraden als partner om mee samen te werken.

Investeringen ProRail

In miljoenen euro’s

  • Stations           285
  • Spoorwegen  454
  • Vervanging     273
  • Onderhoud     900
  • Verkeersleiding 134

Kerncijfers ProRail

  • Punctualiteit reizigers 89,4 %
  • Punctualiteit goederen 73,7%
  • Punctualiteit HSL 78,6%
  • Spoorlengte 7219 km
  • Stations 404
  • Aantal overwegen 2368
  • Aantal seinen 12.093
  • Aantal wissels 7006
Reageer op dit artikel