nieuws

100 spoorprojecten in Amsterdam: ‘ingrijpender dan Utrecht’

infra Premium 1965

100 spoorprojecten in Amsterdam: ‘ingrijpender dan Utrecht’

ProRail verlegt de focus van Utrecht naar Amsterdam en gaat komende 10 jaar het spoor in en om de hoofdstad drastisch verbouwen. “Qua omvang wordt de operatie ingewikkelder dan Utrecht CS”, voorspelt technisch directeur John Voppen.

Binnen tien jaar gaan stations Amstel, de Zuidas, Amsterdam Centraal en  Schiphol op de schop. Daarnaast zal worden gewerkt aan een betere spoorverbinding naar de haven en extra mogelijkheden voor opsteltreinen.

Enorme groei verwacht

“Opgeteld zijn het meer dan 100 verschillende projecten in de regio Amsterdam.”

De verwachting is dat de reizigersstromen in de regio zullen toenemen met tussen de 30 en 80 procent. Voppen licht de plannen toe tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Een investering waar zeker meer dan 1 miljard euro mee is gemoeid, maar waarvoor het nog veel te vroeg is om die optelsom te maken.

Complexe puzzel

“Bij Utrecht CS was extra ruimte om eerst een spoor en perron extra te bouwen en dan stap voor stap de sporen aan te pakken. Die ruimte hebben we niet in Amsterdam, maar toch moet alle spoor- en wegvervoer ook daar gewoon doorgaan. Een mooie, maar complexe puzzel die naadloos zal moeten aansluiten.”

De Zuidasdok loopt voorop in de fasering. Daarbij werkt ProRail nauw samen met Rijkswaterstaat. Begin dit jaar kreeg de combinatie ZuidPlus (Heijmans/Fluor/Hochtief) voor 990 miljoen het project de A10 te ondertunnelen, maar gaat ook station Amsterdam Zuid drastisch aanpakken en uitbreiden.

Half miljoen fietsplekken

Voppen heeft afgelopen tien jaar de functies van stations zien wijzigen. “Vroeger stapte je alleen op de trein, nu is het stationsgebied veel vaker een verblijfsgebied.” Ook is veel meer aandacht voor het station als hub. Zo zijn afgelopen jaren ruim een half miljoen stalplekken voor fietsen bijgebouwd. “En daar komen er nog minimaal 100.000 bij.”

1 trein = 56 vrachtauto’s

ProRail is verder van plan veel meer aandacht te besteden aan het goederenvervoer. Er zijn 56 vrachtauto’s nodig voor de lading van een goederentrein. Ook daar zet de trend door om steeds langere treinen in te zetten. “We willen naar de Europese standaard van 740 meter. Dat vergt op veel plekken aanpassing van de perrons. Bij Tatasteel in IJmuiden hebben we dat al gedaan, maar ProRail gaat ook in de Rotterdamse havens en op andere plekken aan de slag om het goederenvervoer beter te faciliteren.”

Investeringen ProRail

In miljoenen euro’s 2016       2015

  • Stations           285            372
  • Spoorwegen  454            412
  • Vervanging     273            270
  • Onderhoud     900           820
  • Verkeersleiding 134       122
Reageer op dit artikel