nieuws

‘A4 Midden-Delfland voorbeeld voor de infrasector’

infra

‘A4 Midden-Delfland voorbeeld voor de infrasector’

Eind goed, al goed. Dat is de eindconclusie van betrokken overheden bij de A4 Midden-Delfland. Bouw van de poldersnelweg kostte veel meer dan afgesproken, maar is een voorbeeld van integraal denken. Verkeersminister Schultz van Haegen denkt dat we een nieuw exportproduct hebben.

Opdrachtgevers, bestuurders en milieuorganisaties gebruikten deze week de officiële opening – een druk op een rode knop vanuit het Provinciehuis in Den Haag – om elkaar eens flink op de schouders te slaan. Na ruim zestig jaar praten zijn zij geslaagd waar anderen faalden: de 7 kilometer snelweg tussen Delft en Schiedam ligt er. En met alle ingrediënten om zelfs de meest fervente tegenstanders tevreden te stellen. Om het kwetsbare polderlandschap te ontzien is de weg half-verdiept en deels in een tunnel aangelegd. Er kwam een eco-aquaduct en er is zelfs geld voor duurzame versterking van de landbouw en de weidevogelstand. Geluidsabsorberende bekleding en speciale, neerwaarts gerichte led-verlichting minimaliseren de hinder voor dieren. Iedereen blij dus. “We hebben hier zoveel geleerd dat het de volgende keren veel sneller kan, denkt projectdirecteur Adrie Franken (Rijkswaterstaat). Mag ook wel, vindt directeur Bert Mooren van VNO-NCW West. “Want operettes van eindeloos touwtrekken kunnen we ons niet veroorloven.”

Algemeen wordt voormalig gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland Marnix Norder aangewezen als het genius achter het project. Na een decennia durende impasse vroeg hij alle betrokkenen uit te spreken onder welke voorwaarden ze wél akkoord zouden gaan. Daarmee wist hij zelfs de Milieufederatie over de streep te trekken. “Je redt het niet met alleen maar de hakken in het zand. Toen het win-winvoorstel kwam, wilden wij praten”, aldus Ellen Verkoelen (Milieufederatie Zuid-Holland). Tegenstander gemeente Schiedam ging overstag dankzij een sportpark op de ‘landtunnel’. Eromheen kan de stad nieuwe wijken bouwen. Voor de land- en tuinbouwsector kwam er geld voor gerichte investeringen. Het tekent de integraliteit van de gebiedsontwikkeling, aldus programmadirecteur IODS Hans Kleij. “En die hebben we afgedwongen met systeeminnovaties om alle procedures gelijk te schakelen.” En natuurlijk met de grote zak geld om iedereen tevreden te stellen.

Tijdens de officiële opening geen woord over de schaduwzijden van het project. De grote aanbestedingsmeevaller ging teniet door de aanwezigheid van zandpalen in de bodem, duurdere tunnelinstallaties en problemen bij kunstwerken. Hoeveel dat precies heeft gekost wil niemand kwijt. Het project bleef binnen vooraf vastgesteld budget (870 miljoen), maar Combinatie A4all (Heijmans, VolkerWessels & Boskalis) rekende zeker honderd miljoen euro meer af. Pijnlijk was ook de noodzakelijke reparatie van scheurtjes in de landtunnel. Volgens een opgestapte ingenieur van de gemeente Schiedam een gevolg van een ondeugdelijk ontwerp. De openstellingsvergunning kwam in gevaar omdat dagelijks 1200 kuub water – drie maal meer dan toegestaan – moest worden weggepompt om de snelweg droog te houden. Gevolg van lekkende bentonietwanden. De bodemdaling die dat kan veroorzaken kan verwoestend zijn voor gebouwen én het polderlandschap dat juist zou worden ontzien. De bouwcombinatie gaat volgende week bronnen slaan voor een retourbemaling die schade moet voorkomen. “Maar we moeten nog steeds 1100 kuub wegpompen”, geeft projectdirecteur Jan Pols toe.

Schultz van Haegen vindt de A4 Midden-Delfland niettemin een voorbeeldproject en mogelijk exportproduct. “De Noord-Zuidlijn is bijzonder, maar wat hier in drassige bodem is gedaan is technisch ook uniek. Dit kunnen we elders toepassen.”

Reageer op dit artikel