nieuws

Ophef over drie historische hefbruggen

infra

Ophef over drie historische hefbruggen
wiki-commons

De drie hefbruggen langs de Gouwe vormen al tachtig jaar een landmark in het polderlandschap. Maar de talloze storingen en aanvaringen beginnen het lokale bedrijfsleven, de binnenvaart en de inwoners op de zenuwen te werken. Een oplossing is er niet. Michiel Maas

De stalen torens van de hefbruggen steken al zo’n tachtig jaar uit boven het vlakke veenweidegebied ten noorden van Gouda. De drie hefbruggen in Alphen aan den Rijn, Boskoop en Waddinxveen zijn in de verre omtrek zichtbaar en passen helemaal bij de industrie die in de vorige eeuw langs de rivier ontstond. Het zijn rijksmonumenten, net als de bekendste stalen hefbrug van Nederland, De Hef in Rotterdam.

Maar waar die laatste brug alleen nog een monumentale functie heeft, zijn de drie Gouwebruggen een belangrijke schakel in het weg- en scheepvaartverkeer langs en in de Gouwe. Iedere dag worden de brugdekken opgetild om de scheepvaart door te laten.

Toch beginnen de inwoners van Boskoop en Waddinxveen zich steeds meer te ergeren aan de stalen monumenten. Bijna wekelijks staat het verkeer voor een van de bruggen vast omdat een brugdek niet omhoog of omlaag kan. Dinsdag bleef de brug in Alphen een halve meter te hoog steken. En het weekend ervoor was de Boskoopse brug het hele weekend gesloten vanwege een reparatie. Hetzelfde gebeurde bij de Alphense brug een kleine maand eerder.

Maar 2015 was echt een rampjaar: de Boskoopse brug werd aangevaren door een zandschip omdat een brugwachter het brugdek niet snel genoeg omhoog bracht. Hij moest wachten op een voetganger die het rode licht negeerde. En op 21 april werd de Waddinxveense brug zwaar beschadigd door een duwboot met ponton. Omdat het brugdek elders moest worden gerepareerd, bleef de brug een half jaar buiten bedrijf. Het zorgde voor grote bereikbaarheidsproblemen van het Gouwedorp.

Het leverde de provincie Zuid-Holland, eigenaar van de bruggen, veel kritiek op. Sinds de bediening van de Waddinxveense brug werd overgenomen door een centraal bedieningscentrum in Alphen zouden de problemen erger zijn geworden, beweerden lokale gemeenteraadsleden. Ook in Boskoop en Alphen, waar de brugwachter in 2015 verdween, klonk kritiek.

Goedkoper en veiliger

De provincie liet Royal Haskoning/DHV daarom opnieuw kijken naar de bediening op afstand. Het rapport was vrij duidelijk: de bediening op afstand is goedkoper, maar ook veiliger.

Toch is het Alphense CDA-raadslid Peter Bontekoe niet overtuigd. Hij pleit ervoor om naar alternatieven te kijken. “Zolang het bedienen van de brug nog afhankelijk is van de informatie tussen schipper en brugwachter over de marifoon, is de veiligheid niet gegarandeerd. Wat als er een storing is of de schipper een keer verkouden en men elkaar niet goed verstaat?” Maar Bontekoe denkt dat het eigenlijk tijd is om afscheid te nemen van de bruggen. “Ze zijn natuurlijk al aan het eind van hun levensduur. Die reparaties en storingen hebben miljoenen gekost. Basculebruggen zijn veel goedkoper in onderhoud en er kunnen geen schepen tegenaan varen. Maar daarvoor heb ik helaas geen meerderheid in de gemeenteraad.”

De provincie wil de hefbruggen in bedrijf houden, maar zal, om de kans op aanvaringen te verminderen, de bruggen voortaan standaard naar 24 meter tillen, in plaats van 12 meter. Het nadeel: het verkeer voor de brug moet dan een paar minuten langer wachter.

Reageer op dit artikel