nieuws

Ambachtelijke restauratie van Rotterdamse Hef

infra Premium

Ambachtelijke restauratie van Rotterdamse Hef

Hij is al decennia buiten gebruik, toch ondergaat de Rotterdamse spoorbrug De Hef een grondige restauratie. Zelfs negentig jaar oude klinknagels die het begeven hebben, worden op ambachtelijke wijze vervangen door authentieke exemplaren.

Op de bouwplaats aan de Merwehaven staat binnenkort een oven – of misschien een inductieverwarming – om nagels gloeiend heet te stoken. Wanneer de hete klinknagels in de staalconstructie worden geslagen, zetten ze zich in het gat vast. Doordat ze krimpen tijdens het afkoelen, trekken de delen nog strakker tegen elkaar. “De kop kunnen we er tegenwoordig gelukkig met een luchthamer op smeden, maar het blijft een tijdrovende klus”, zegt Robert van der Loos van VDS Staal en Machinebouw. “Dit kan niet iedereen.”

Lastige klus

Slechts een bescheiden deel moet worden vervangen, maar het is wel een van de dingen die de restauratie van de in 1927 opgeleverde vakwerkbrug lastig maakt. De aanneemcombinatie van Hegeman Bouw Chemie en VDS Staal en Machinebouw komt er pas tijdens het werk achter hoe het staal er precies aan toe is. En hoeveel delen worden vervangen. De stalen vakwerkconstructie wordt volledig schoongestraald tot SA 2,5. Daarmee komt alle schade bloot te liggen en is alle roest verwijderd. Na materiaalopname is vast te stellen of aangetaste delen nog kunnen worden hersteld.

Gevaarte

De operatie startte feitelijk een jaar geleden al. Toen hees een drijvende bok het val, het beweegbare middengedeelte, uit zijn positie tussen de twee bruggentorens. Op een werf aan de Gustoweg is het 55 meter lange, 9 meter brede en 10 meter hoge gevaarte inmiddels ingepakt en ingedeeld in vier compartimenten. Daardoor kunnen de restaurateurs tegelijkertijd stralen en conserveren.

Stralen van de zwaar verroeste liggers en spanten gebeurt met grit. Voor het conserveren gebruikt de aanneemcombinatie een zwaar drielaags verfsysteem, met twee lagen epoxy en één laag polyurethaan in de originele mosgroene kleur. Een hele klus, want in totaal gaat het om 28.000 vierkante meter verfwerk. Omdat er nogal wat verschillen in staalkwaliteit zijn, voert de aanneemcombinatie tests uit op verschillende proefstukken.

De ‘Koningshavenbrug’, ontworpen door ingenieur Pieter Joosting, was de eerste brug van dit type in West-Europa. Hij verloor zijn functie in 1993, met de aanleg van Willemsspoortunnel.

Iconisch Rijksmonument

Dat het iconische Rijksmonument toe is aan een beurt staat buiten kijf, de laatste keer dat het een likje verf kreeg is zeker vijftien jaar geleden. Op de werf krijgen ook de brugonderdelen die bij de demontage zijn verwijderd een beurt.

De evenaars en andere delen van het bewegingswerk moeten straks terug op hun plaats, want het 560 ton zware val moet kunnen blijven bewegen. Meestal hangt het middendeel in zijn hoogste stand, maar bij storm moet het naar beneden kunnen. De 450 meter kabel waaraan het val hangt, wordt vernieuwd en de trommels worden gerenoveerd. De motoren worden niet vervangen, want die zijn nog in goede staat. De loopbrug tussen de twee torens komt niet terug: die is inmiddels verschroot.

Hetzelfde trucje

De grootste uitdaging is niet het val, maar de torens en de aanbruggen. Want die bevinden zich gewoon op hun vaste plek tussen de Konings­haven en het Noordereiland middenin het drukke auto- en scheepvaartverkeer.

“Daar doen we hetzelfde trucje als hier, maar dan in 54 meter hoge, ingepakte torens”, zegt projectleider Hans van Sommeren (Hegeman Bouw Chemie). “Dat is lastig qua logistiek, maar ook vanwege de windbelasting.”

De gemeente draait op voor de kosten van 7,8 miljoen euro. In het RAW-bestek zijn wel een aantal stelposten opgenomen voor onverwachte tegenvallers. De Hef moet over een jaar weer klaar zijn, met nieuwe verlichting die het passeren van een trein kan simuleren.

Reageer op dit artikel