nieuws

Tapijtenshow in grootste aquaduct

infra

Tapijtenshow in grootste aquaduct

Het is een complete tapijtenshow in de bouwput van het breedste aquaduct van Europa. Cobouw ging met projectdirecteur Hans Ruijter de drie meest in het oog springende kunstwerken van A1/A6 langs.

Grootste, breedste en zwaarste komen allemaal van pas bij de beschrijving van de spoorbrug Muiderberg, het aquaduct en de drie uitbouwbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Het zijn prachtige plaatjes met veel beton en staal tegen een prachtige blauwe herfstlucht. De planning van het project staat onder hoogspanning, want wie met de snelste bouwmethode kwam, had de meeste kans om het contract te winnen. Aan het eind van de bouwfase staat conform het contract een eenmalige betaling van 200 miljoen euro klaar als het lukt om op tijd op te leveren. “Daarvoor wordt alles op alles gezet”, verzekert Hylke van Lieshout van de directie van SAAone. Dagelijks zijn tussen de achthonderd en duizend mensen aan het werk op het 23 kilometer lange tracé.

De harde opleveringsdatum betekent dat bij het aquaduct 24/7 wordt doorgewerkt om de opgelopen achterstand in te halen. In januari bleek de gekozen droge bouwmethode met gelinjecties te lekken. Om instabiliteit en instorting te voorkomen werd de bouwkuip preventief onder water gezet. Kort daarna werd besloten over te stappen op onderwaterbeton.

De onderzoeken naar de oorzaken van de lekkage lopen nog, maar tijd om te wachten op de uitkomsten is er niet

De onderzoeken naar de oorzaken van de lekkage lopen nog, maar tijd om te wachten op de uitkomsten is er niet. Bouwer en Rijkswaterstaat gingen direct om de tafel om knopen door te hakken en mee te denken over de meest logische en effectieve vervolgstappen. “De lekkage was in kuip 11 en 12, maar daar ligt inmiddels beton. In kuip 14 en 15 zijn we zand aan het zuigen en in kuip 16 moet de vloer nog worden gelegd”, wijst hoofduitvoerder Sander Guis.

Hans Ruijter vult aan: “De lekkage is het risico van de bouwer, maar we hebben wel onze expertise ingebracht om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen en stellen ook het bedrag beschikbaar dat wordt uitgespaard nu geen peilbuizen nodig zijn om de stabiliteit in de gaten te houden.”

Boten

We dalen zo’n 15 meter de steigertrappen af en staan op de bodem, waar al deels onder het aquaduct met twaalf rijstroken door kan worden gekeken. De boten op de Vecht hebben al die tijd kunnen doorvaren en merken weinig van de werkzaamheden

Het beton wordt afgedekt door tapijtcoupons, letterlijk opgekocht bij een tapijtfabriek

Het beton wordt afgedekt door tapijtcoupons, letterlijk opgekocht bij een tapijtfabriek. De vloerbedekking vertraagt de uitharding waardoor het beton sterker wordt en minder – dure – wapening nodig is. Het gaat nog altijd om 57.000 kubieke meter beton en 8000 ton wapeningsstaal voor het aquaduct dat 620 meter lang en 65 meter breed wordt. Het levert een mooie kakofonie van kleurtjes in de verder vooral grijze bouwkuip, ingekaderd door damwanden.

Tapijtcoupons infraproject SAA

Spoorboog

Onze tweede stop is bij de 255 meter lange spoorbrug Muiderberg. Het middelste stuk van de spoorboog is op 11 oktober zonder problemen ingehesen. Diepladers en ander zwaar materieel van Sarens rijdt af en aan om de hijsconstructies weer af te breken. Het hele gevaarte zal in mei binnen een krap tijdsvenster over de snelweg verhuizen om verder af te worden gebouwd. De krappe buitendienststellingen bezorgen uitvoerder Marvin Schultze de meeste hoofdbrekens, te meer omdat bij de bouw van een landhoofd al eens flinke vertraging is opgetreden.

Ook veilig werken vergt veel van zijn aandacht: “Al twee keer is met de brandweer een oefening gehouden om iemand in een hoge gesloten ruimte te redden. Om snel te kunnen handelen is het hele gebied opgedeeld in poortnummers die bekend zijn op de tomtoms van alle hulpdiensten, zodat geen tijd wordt verspild met zoeken als de nood echt aan de man is. Nummer 306 is bijvoorbeeld onze keet en 307 het stuk naast de snelweg.”

Vrije uitbouw

Tot besluit stoppen we bij de uitbouwbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal, waar naast de Muiderbrug via de vrije uitbouw-methode drie nieuwe bruggen worden gebouwd. Van twee kanten tegelijk is in veertien moten van 4 en 5 meter naar elkaar toegewerkt. Dit keer klimmen we de steigertrappen op naar het midden van de brug. Het eerste brugdek is zo goed als af en bijna gesloten en kan dan dienst doen bij de aanvoer van beton voor de andere twee.

De logistieke opgave is mogelijk nog de meest uitdagende

Volgens uitvoerder Theo Reijnen is weinig in de werkmethode veranderd sinds hij in 1978 meewerkte aan zijn eerste uitbouwbrug. “Lean moest nog worden uitgevonden, maar we werkten toen al wel zo. Hij heeft dagelijks zo’n 45 timmerlieden en dertig vlechters aan het werk. Om 15.30 uur zijn bij de middelste brug nog drie mannen aan het vlechten en nog eens vier zijn aan het werk tussen de brugdelen. Onder ons passeert een vrachtboot. Dat levert een mooi plaatje op voor de foto, maar nog belangrijker: de scheepvaart vaart ongehinderd door.

Ruijter besluit: “Misschien zijn de bouwmethoden technisch gezien niet heel bijzonder of innovatief, maar omdat alle weg- en scheepvaartverkeer moet doorgaan in het drukke tempo rond Amsterdam, wordt hier toch een enorme prestatie geleverd. Alles aan deze deelprojecten is groot en complex, maar de logistieke opgave is mogelijk nog de meest uitdagende.”

SAA2 A1/A6 Diemen- Almere Havendreef

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: SAAone (VolkerWessels, Boskalis, Hochtief, DIF)
Contractvorm: dbfm, inclusief 25 jaar onderhoud
Contractwaarde (zonder onderhoud): 1 miljard euro
Start bouw: zomer 2013
Geplande oplevering: 2020

Project SAA2

– Verbreding A1 van 2×3 naar 2×5 rijstroken+2 wisselstroken (23 km)
– 1 mln ton asfalt
– 9 mln m3 zand
– 80.000 m2 geluidschermen
– 60 kunstwerken
– nieuwe brug AmsterdamRijnkanaal
– aquaduct
– aanleg aansluiting Muiden/Weesp
– nieuwe spoorbrug
– uitbreiding knooppunt Muiderberg

Planning wegverbredingen Schiphol-Amsterdam-Almere

1. A10 – Oost/ A1 Diemen 2012 – 2014
2. A1 – A6 knpt Diemen – Almere Havendreef 2014 – 2020
3. A9 Gaasperdammerweg  2015 – 2020
4. A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost   2017-2020/2022
5. A9 Amstelveen 2019-2024/2026

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels