bouwbericht

Pand PostNL Groningen maakt plaats voor bussen

infra 2889

Pand PostNL Groningen maakt plaats voor bussen

In opdracht van de gemeente Groningen is Dusseldorp begonnen met de sloop van het voormalig PostNL-pand aan de Achterweg in Groningen, onderdeel van de Groninger Spoorzone. Dit pand, dat tot eind mei plaats bood aan zo’n 70 beginnende bedrijfjes en ook wel bekend stond als The Big Building, moet plaatsmaken voor onder meer een busonderdoorgang. Bovenop deze nog te bouwen onderdoorgang komt ‘een soort deksel met een groen parkje’, aldus de gemeente Groningen. Het is de bedoeling dat de bussen via deze route straks het nieuwe busstation aan de achterzijde van het station bereiken. De sloopwerkzaamheden zijn vermoedelijk in het voorjaar van 2019 afgerond.

Bedrijven en logistiek

Slopen voormalig kantoor PostNL (nu in gebruik als ruimte voor start-ups) aan de Achterweg 1 t.b.v. busonderdoorgang, onderdeel project Groningen Spoorzone.

GRONINGEN | Uitvoering | € 1.000.000 - € 2.000.000

Om de overlast voor omwonenden te beperken, gebruikt de aannemer een liftschacht in het pand als tijdelijke stortkoker. Ook wordt gebruik gemaakt van nevelkanonnen, om zoveel mogelijk stof tegen te houden. Het pand wordt eerst aan de binnenkant gestript. Bovendien moet asbest worden verwijderd. Daarna wordt het gebouw stukje bij beetje afgebroken, aldus de gemeente. Dat gebeurt volgens de Japanse methode: het pand wordt van boven naar beneden gesloopt met behulp van kleinere kranen.

Groningen Spoorzone is de naam van het plan ‘om tegemoet te komen aan de wensen van treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken’. Daarvoor zijn forse ingrepen nodig. Het gaat onder meer om aanpassingen van sporen en perrons, de aanleg van de busonderdoorgang en de bouw van een fietstunnel tussen het Stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de zuidzijde van het station.

Tussen station Groningen en station Groningen Europapark komt bovendien een vierde spoor. Het opstelterrein aan de achterkant van het station verhuist naar de Vork in het nabijgelegen Haren. Verschillende partijen zijn bij dit plan betrokken: naast de gemeente Groningen zijn dat ProRail, NS, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


Plaats: Groningen
Opdrachtgever: Gemeente Groningen
Ramingsgroep: 1.5 miljoen euro
Nummer: 290676


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl.

Reageer op dit artikel