bouwbericht

Ongelijkvloerse kruising voor veiliger N391 Drenthe

infra 667

Ongelijkvloerse kruising voor veiliger N391 Drenthe

Tussen de N391 en de N366 is deze maand gestart met de aanleg van een ongelijkvloerse kruising. De Roo Wegenbouw uit Emmen voert de werkzaamheden uit in opdracht van de provincie Drenthe. De landhoofden worden opgehoogd met as uit de verbrandingsovens uit Wijster.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Gunning: Aanleggen ongelijkvloerse kruising N391/N366 nabij Ter Apel. Nationale aanbesteding met referentie bestek 1563, procedure openbaar.

TER APEL | Uitvoering | € 2.000.000 - € 5.000.000

De nieuwe kruising vervangt de rotonde. De N391 is de provinciale weg van Emmen naar Ter Apel. De N366 sluit vanuit het noorden, ter hoogte van Ter Apel, rechtstreeks aan op de N391. De verbinding met het zuidelijke deel van de N366 wordt aangepast door middel van nieuwe op- en afritten. De bouw van de ongelijkvloerse kruising duurt ongeveer een jaar.

Economische impuls

De nieuwe aansluiting ligt in twee provincies (Groningen en Drenthe) en twee gemeenten (Vlagtwedde en Emmen). Beide gemeenten moesten het bestemmingsplan wijzigen om de plannen uit te kunnen laten voeren.

De N391 is aangelegd in de jaren 1999 en 2000. Doel van deze weg was het op een goede manier met elkaar verbinden van de regio’s Zuidoost-Groningen en Zuidoost-Drenthe. Dat lukte: beide gebieden kregen een economische impuls, bovendien werd de verkeersveiligheid verbeterd in de dorpen waar het verkeer voor de aanleg van deze N-weg doorheen reed.

Verbreden

Bij de aanleg van de N391 is destijds rekening gehouden met verdere toename van het verkeer. Om die reden is voldoende ruimte gecreëerd om de weg in de toekomst te kunnen verbreden. De kruisingen zijn destijds gelijkvloers (met rotondes) aangelegd, simpelweg omdat er volgens de provincie Drenthe niet voldoende geld was om (duurdere) ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen.

De provincie Drenthe is sinds 2014 bezig met het aanpassen van de N391. De weg is over de gehele lengte verbreed van 6,3 naar 8,9 meter. In 2018 worden nog twee ongelijkvloerse kruisingen op het traject aangelegd. Eind september brengt de provincie een groene middenlijn aan op het gehele wegvlak. Dan gaat de maximumsnelheid omhoog van 80 naar 100 kilometer per uur.


Plaats: Ter Apel
Opdrachtgever: Provincie Drenthe
Ramingsgroep: 3,7 miljoen euro


Bekijk dit project op de site van Cobouw Bouwberichten.nl voor meer informatie. Met Cobouw Bouwberichten bent u als eerste op de hoogte van de laatste acquisitiekansen, zit u eerder en beter voorbereid aan tafel en realiseert u meer omzet door een vollere orderportefeuille.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels