Bouwsector vraagt om slim gebruik van social media

Bouwsector vraagt om slim gebruik van social media

Het is nog niet eens zo heel lang geleden: adverteren deed u met een folder of in een lokale krant. Internet? Dat was vooral duur en onnodig. Klanten kreeg u door mond-tot-mondreclame en misschien sponsorde u met uw bedrijf wel een sportvereniging in de buurt. Nu kunt u niet meer zonder website en social media. Hoe maakt u daar optimaal gebruik van? Lees hier de tips van DTG.

Misschien heeft u in de loop der jaren wel een beknopte website laten maken, waar u verder niet of nauwelijks naar omkijkt. Eeuwig zonde. Met iets meer inspanningen op het wereldwijde web trekt u meer bezoekers naar uw website, wat uw kansen op extra omzet aanzienlijk vergroot. Maar hoe pakt u dat precies aan?

Goed plan

De eerste tip om de online marketing voor uw bedrijf goed op internet aan te pakken, is meteen de belangrijkste: maak een gedegen plan. U hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Kies in plaats daarvan een of twee platforms en richt die goed in voor uw bedrijf. Af en toe een kort bericht of foto’s plaatsen is in eerste instantie voldoende om leven in de brouwerij te krijgen. Denk bewust na over de toon die u in uw berichten aanslaat. Zorg er voor dat deze zogenoemde tone of voice in elk bericht doorklinkt. Reageren klanten op uw berichten? Laat merken dat u hun berichten leest en reageer daar op met een aardige opmerking.

Soepele website

Bestaat de website van uw bedrijf al langer? Dan heeft u grote kans dat deze niet goed leesbaar is op een smartphone of tablet. Zonde, want sinds enkele jaren gebruiken consumenten voor hun zoekopdrachten vaker een smartphone of tablet, dan een gewone computer. Zorg er dus voor dat uw website schaalbaar is voor mobiel gebruik. Bij een zoekmachine als Google staat uw bedrijf zelfs niet tussen de zoekresultaten wanneer uw website niet aan de eisen voldoet. Behalve bedrijfsinformatie kunt u op uw site klanten informeren over nieuwe ontwikkelingen en gerealiseerde projecten. Besteed na oplevering van een klus daarom wat tijd aan het maken van goede foto’s. Zo zien potentiële klanten de kwaliteit van uw werk. En als uw website gevonden wordt, heeft uw bouwbedrijf dan de juiste landingspagina? 

Denk aan Facebook

Nog niet op Facebook? Dat is een gemiste kans, want Facebook is misschien wel het belangrijkste platform om contact te houden met uw klanten. U kunt er bijvoorbeeld tegen relatief lage kosten gericht adverteren binnen uw eigen regio. Maak een openbare bedrijfspagina, zodat iedereen uw bedrijfsgegevens en geplaatste berichten kan zien. U kunt deze pagina bijvoorbeeld gebruiken door klanten te informeren over ontwikkelingen binnen de sector of over projecten die u recentelijk heeft afgerond. Zorg daarbij voor kwalitatief goede foto’s en gebruik niet te veel tekst. Ook kunt u uw klanten na afronding van een project uitnodigen om een reactie op uw pagina achter te laten. Verder biedt Facebook de mogelijkheid om een eigen url – de naam van uw pagina – in te voeren. Dat zorgt voor betere zoekresultaten op Google.

Liever op LinkedIn

Behalve Facebook is LinkedIn voor de bouwsector ook een van de favoriete platforms. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 60 procent van de bouwbedrijven LinkedIn en Facebook gebruiken, met Twitter als goede derde. Via deze kanalen bereikt u mensen uit uw eigen netwerk, die kunnen bijdragen aan uw naamsbekendheid door uw zakelijke nieuwtjes met anderen te delen.

Online adverteren loont de moeite

Op alle social media platforms – waaronder ook Twitter en LinkedIn – kunt u heel gericht adverteren. Hetzelfde kunt u doen met Google AdWords. Een belangrijk voordeel van online adverteren is dat u direct ziet of het iets oplevert. Alle platforms bieden uitgebreide rapportages en andere data op basis waarvan u zo nodig kunt bijsturen. Op de meeste platforms kunt u dit redelijk eenvoudig zelf doen. Wilt u een meer uitgebreide en integrale aanpak, dan is het slim om een beroep te doen op een goede online marketeer. Een echte specialist verdient zichzelf zeker terug als u een uitgebreid advertentietraject opzet.

Handige tools social media

Voor het plaatsen van berichten op social media kunt u ook gebruikmaken van online tools als Buffer, Hootsuite of Skybird Social. Dit kan handig zijn om periodiek berichten te herhalen, zonder dat u er verder omkijken naar heeft. Ook hoeft u zo niet elke dag een grappig of interessant nieuwtje te bedenken. Daarmee kost het beheren van uw social media zo min mogelijk tijd en kunt u blijven doen waar u het beste in bent.

Hoe verbeter je online vindbaarheid?

Natuurlijk weet je dat online gevonden worden belangrijk is. En vinden ze dan jouw website of die van de concurrent? Je wilt bovenaan in de zoekresultaten staan, zodat je meer bereik en dus meer nieuwe klanten werft. Download dit gratis document en ontdek wat je kunt doen om je online vindbaarheid te verbeteren.

Laat gratis je website checken op verbeteringen en ontvang daarna advies en een rapport, ook dit is gratis. Ja, check mijn website…