nieuws

Bouwhubfeestje in Amsterdam: ‘Ook bij dalende bouwproductie is er toekomst voor de hub’

bouwbreed 1231

Bouwhubfeestje in Amsterdam: ‘Ook bij dalende bouwproductie is er toekomst voor de hub’
Foto Ronald Bakker

Het begon een jaar geleden met de bevoorrading van VORM op de Houthavens en inmiddels is Bouwhub Amsterdam al logistiek dienstverlener voor zeven projecten. Initiatiefnemers Van ’t Hek en C.H. Dekker zijn dan ook trots op een goed begin, maakten ze gisteren duidelijk tijdens de officiële opening van de hub. “Maar er kan nog véél meer.”

Terwijl het Museumplein gisteren vol stond met Ajax-fans, was even verderop in Amsterdam ook een feestje gaande. Weliswaar een iets kleiner feestje, maar dat maakte het plezier en niet minder om.

Op het Haventerrein, waar sinds een klein jaartje Bouwhub Amsterdam gevestigd is, vierden Van ’t Hek en C.H. Dekker gisteren de officiële opening van de hub allereerste- maar inmiddels niet meer de enige- hub in de hoofdstad.

6500 wegkilometers bespaard

Met een barbecue, champagne en een aardig wat bezoekers, maakten de initiatiefnemers duidelijk dat ze blij zijn met wat de hub tot nu toe al heeft bereikt. Al 6500 wegkilometers bespaard, 1200 ton materiaal ‘just in time’ geleverd en 44 minuten per rit bespaard voor toeleveranciers.

Wat de hub in een jaar heeft bereikt.

Het zijn mooie cijfers, maar het kan allemaal nog véél beter, benadrukte bouwhub- directeur Ömer Arslan.“We worden nu nog te vaak gezien als een slechts een opslagplaats. Maar wij willen een logistiek dienstverlener zijn. Die niet alleen materialen opslaat, maar ook zorgt voor consulting, management, overslag, bundeling. De hele logistieke stroom.”

‘Data delen is nodig’

Wat het volgens hem nog steeds lastig maakt, is dat bouwers nog steeds moeite hebben hun materiaalplanning uit handen te geven. “Dan laten ze het tóch nog op de bouwplaats komen en dat verstoort dan onze planning. Door veel meer data te gaan delen en te zorgen voor betere communicatie, kunnen we straks nog veel meer ritten besparen. Dan kunnen we alle logistieke kosten van te voren al inzichtelijk maken. Dan kunnen we voor de gemeente precies voorspellen hoeveel belasting er is op bruggen en kades.”

Het lijken nu nog droombeelden, maar voor Bouwhub Amsterdam is het allemaal niet zo ver meer. In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam doen ze veel onderzoek naar verdere optimalisatie van de bouwlogistiek in de stad.

Al met veel nieuwe partners aan de slag

En in de tussentijd is het veel oefenen én investeren. Het allereerste project met VORM was een succes, en inmiddels is Bouwhub al met veel meer projecten bezig in de hoofdstad. “Ook gaan we aan de slag voor nieuwe partijen, zoals BMN bouwmaterialen, Hemubo, MJ de Nijs en Zonen.”

Einde van dit jaar verwachten de initiatiefnemers quitte te draaien. Daarna is het zaak de investeringen terug te gaan verdienen. “Dan moeten we onze eigen broek gaan ophouden.”

‘Over een paar jaar volwassen’

Ruud van ’t Hek: “Over drie jaar volwassen.”

Directeur Ruud van ’t Hek heeft er veel vertrouwen in dat het goed komt, maakte hij de bezoekers gisteren duidelijk. “Ook bij een dalende bouwproductie zal een goede bouwlogistiek over een paar jaar een essentieel onderdeel zijn van de bouwketen. Over drie jaar is het volwassen geworden en zal onze bouwhub een belangrijke bijdrage leveren.”

‘Huidige vorm van logistiek past niet meer’

Wouter Ploos van Amstel, lector bouwlogistiek aan de HVA die ook aanwezig was, beaamde dat. “Volgens de Bouwagenda vindt in 2040 meer dan 80 procent van de bouwproductie plaats op een postzegel, in de grote steden. Onze huidige vorm van bouwlogistiek past dan niet meer in de stad. Meer dan 30 procent van het verkeer is bouw. Nu al gaat 15-25 procent van de bouwkosten in transport en magazijn zitten. Door hogere parkeerkosten, minder laad- en losplekken en hogere boetes voor op de stoep parkeren, worden die kosten alleen nog maar meer. Dat moet dus echt anders.”

Volgens hem kan een bouwhub als in Amsterdam zeker een oplossing bieden. “Ga vooral veel experimenten”, was zijn advies aan de zaal.

Wouter Ploos van Amstel: “Logistiek moet écht anders.”

Lees volgende week meer over de uitdagingen waar Bouwhub Amsterdam voor staat en de plannen voor de toekomst.

Reageer op dit artikel