nieuws

Honderden glaspanelen station Breda uit voorzorg verwijderd

bouwbreed 1279

Honderden glaspanelen station Breda uit voorzorg verwijderd

ProRail laat honderden glasplaten langs de boombakken in het dak van station Breda verwijderen, nadat er één bij een storm in gruzelementen was gevallen. Ondertussen inventariseert bureau Hageman of de stations eigenaar zich moet voorbereiden op nog meer tegenvallers bij het probleemproject in Breda.

De twaalf boombakken in het dak van station Breda zijn feitelijk een soort lichtstraten die daglicht moeten brengen op de perrons. Het dak is in gebruik als busplatform en parkeerdek en is daarom vrij zwaar uitgevoerd. In contrast met veel andere Nederlandse stations valt er daardoor in Breda veel minder daglicht op de perrons en is het vrij donker. Daarom introduceerde architect Koen van Velsen zijn boombakken.

Vorig jaar zomer knapte bij een storm één van de geharde glasplaten aan de zijkanten van één boombak. Duizenden stukjes glas vielen naar beneden. Omdat het gebeurde in vakantietijd en kort na middernacht raakte daarbij, wonder boven wonder, niemand gewond.

ProRail liet het kenniscentrum Glas in Gouda meteen alle boombakken inspecteren. De experts troffen één glasplaat aan die onder grote spanning stond. Die is uit voorzorg verwijderd. Een contra-expertise door glasspecialisten van Movares wees uit dat er op korte termijn verder geen gevaar was, maar dat op de lange termijn de veiligheid van de stationsgebruikers niet gegarandeerd kan worden. Daarom worden de glasplaten nu tijdelijk verwijderd. De bak wordt van boven afgedekt met een lichtstraat.

Tijdelijke oplossing

Woordvoerder René Vegter van de spoorbeheerder benadrukt dat het om een tijdelijke oplossing gaat. Ook de exacte oorzaak moet nog worden vastgesteld. De ophanging van de platen zou een rol kunnen spelen. De platen zijn namelijk gemonteerd aan scharnieren, zodat ze naar binnen gekanteld kunnen worden en de glazenwasser erbij kan. Maar lang niet alle geraadpleegde experts zijn het daar mee eens. Dat de bomen zelf de boosdoener zijn,  zij vangen immers ook wind en oefenen kracht uit op de vloer van de bakken,  is volgens de woordvoerder wel uitgesloten. Wat de definitieve oplossing is, is door alle onzekerheden ook nog niet bekend. Daar wordt in samenwerking met architect Koen van Velsen naar gezocht. Uitgangspunt is wel dat de bomen in de bakken blijven staan.

APK keuring stationsgebouw

Ondertussen lopen experts van Bureau Hageman nog eens het hele gebouw langs. Vegter rept van een APK keuring. Het pand gebouwd door een combinatie van Ballast Nedam en Hurks zorgde vanaf het begin voor flinke problemen.  Zo vielen vorig jaar spontaan de steenstrips van de gevel.  Daarop moest de complete gevel worden nagelopen. Ook kampte het pand regelmatig met lekkages. Met het onderzoek van Hageman hopen de gebouw-eigenaren een beeld te krijgen op wat voor andere bouwkundige gebreken ze zich nog moeten voorbereiden.

Reageer op dit artikel