nieuws

Dit is de veiligste bouwplaats van Nederland: ‘Voor effe snel, is hier geen plaats’

bouwbreed Premium 9267

Dit is de veiligste bouwplaats van Nederland: ‘Voor effe snel, is hier geen plaats’

Geen radio aan. Geen kabels op de grond. Geen rotzooi. En iedereen let op elkaar. En alle aannemers en onderaannemers mogen pas de site op als ze de regeltjes kennen. Wat is dit? Dit is misschien wel de meest veilige bouwplaats van Nederland. Een reportage.

Forse wind en tegenslag. De fotograaf staat met een mond vol tanden. “Voor wie komt u”, vraagt Miriam van de receptie van BP. Achter haar werkt bouwbedrijf De Vries en Verburg aan een van de meest veilige gebouwen van Nederland. Bij een ontploffing moet deze controlekamer blijven staan.

“Uhm.” De fotograaf heeft het antwoord niet paraat. Hij is te gast bij de op een na grootste raffinaderij van Europa en kreeg de opdracht om een ‘plaatje’ te schieten.. Een naam, anders dan die van de journalist heeft hij niet. Maar zonder naam geen toegang. Zonder opdrachtgever blijven de bouwhekken dicht: zero tolerance.

Het zegt alles over deze bouwplaats in de Europoort: zelfs de koning komt hier niet zonder legitimatie binnen. Aan elke bouwverrichting gaat een interne vergunningaanvraag vooraf. Ieder mensenleven telt. Nul bouwdoden is het streven. Elk hoekje met een potentieel gevaar, wordt hier uitgesloten.

“In de avond moet je de site verlaten, zoals je hier ’s ochtends bent gekomen”, verduidelijkt Evert Hogendoorn, technisch directeur van bouwbedrijf De Vries en Verburg. “Zelfs een kleine verwonding aan een hand of arm is hier not done.”

Beloning

Overdreven? Dat vonden de onderaannemers aanvankelijk wel een beetje, geven de bouwers van dit superveilige bouwwerk toe: “Trainingen? Een dag lang? Vergunningen? Maar inmiddels zijn ook zij allemaal om”, zegt Hogendoorn. “We belonen dat ook. Elke maand reiken we een award uit aan de meest veilige subcontractor.”

Ze nemen het bloedserieus hier, blijkt tijdens de rondleiding. “Houd die trapleuning vast”, zegt Hogendoorn ruim voor je de trap nadert.

Rode veiligheidszuilen bij BP. Foto: Guido Benschop

“Zie je die afgezette hijszone? Dat is ook niet gebruikelijk. Buiten de bouwhekken mag er niemand gewond raken, maar erbinnen, letten we meestal onvoldoende op. En we willen hier ook geen op de grond rondslingerende kabels. Op- en afstapjes, zie je niet.” Ook geen radiogeschreeuw, gaat hij door. “Saai? Hier wordt gewoon gewerkt.”

Veiligheidszuilen

Veilig werken in de bouw is een actueel thema, weet de bouwdirecteur. De cijfers baren zorgen. Daarom wil hij laten zien dat het ook anders kan. In de veiligheidskeet legt hij met de opdrachtgever en installateur Croonwolter&dros uit hoe ver ze daarin gaan.

“Stickers op bouwhelmen onderstrepen dat je veilig werkt. En op verschillende plaatsen staan rode veiligheidszuilen, die zijn uitgerust met brandblussers en calamiteitenvoorzieningen.”

Dit is er nodig voor een veilige bouwplaats

• Iedereen volgt instructiefilm.
• Examen moet je foutloos afleggen.
• Zonder bouwpas geen toegang.
• Voor elke verrichting is een aparte vergunning nodig.
• Je krijgt een sticker op de bouwhelm als je de veiligheidsregels goed kent.
• Altijd alle pbm’s gebruiken.
• Rode veiligheidszuilen op verschillende plaatsen.
• Geen rondslingerende kabels.
• Geen af- en opstapjes.
• Geen radio.

Uitvoerders, medewerkers, onderaannemers en toeleveranciers; iedereen wordt in dit verhaal meegenomen. Zonder pas zal de draaideur naar de buitenwereld niet draaien. En bij een overtreding is het bedankt en tot ziens.

“De machinist die op hoogte zijn hoogwerker uitstapte heeft het geweten. Ik moest even iets pakken”, verklaarde hij achteraf. “Hij kon zijn spullen pakken.”

Geoliede machine

Superveilig bouwen aan het meest veilige stukje van Nederland betekent dat niets aan het toeval wordt overgelaten. Bouwen op dit stuk petrochemisch gebied moet gaan als een geoliede machine, zegt Johan van der Pol, operationeel directeur van Croonwolter&dros.

“Veel installatieonderdelen komen als geprefabriceerde modules op de bouwplaats aan. Daar vindt de assemblage op gestandaardiseerde wijze plaats. Die modules zijn in de fabriek getest, waardoor het aantal werkzaamheden op de site tot een minimum is beperkt.”

Het is makkelijker gezegd, dan gedaan. Toen BP in 2017 op zoek ging naar de meest veilige bouwer, vond zij er met pijn en moeite zes. “Dat is inderdaad best schrijnend”, vindt Peter Wattel van BP. “Veilig werken is in de bouw nog altijd een onderbelicht thema.”

De Vries en Verburg Bouw wilde de opdracht wel. Hogendoorn: “Waarom? Wij werken graag voor internationaal opererende opdrachtgevers. Je kunt wel altijd hallen en stallen bouwen, maar dan doe je dat over tien jaar nog steeds. Wij willen als bedrijf ook graag leren en groeien.”

Veiligheidskeet

Control of work. We doen het veilig en anders niet. Dat is het credo hier. Vanuit de speciale veiligheidskeet opereren dagelijks drie veiligheidsmanagers. Hoe? Dat was wel even puzzelen in het begin. En wennen. Ook in positief opzicht.

“Altijd een veiligheidsbril? Hoezo? Altijd handschoenen,? Altijd een vechtpak? Tal van dialogen en speeddatesessies met de opdrachtgever over persoonlijke beschermingsmiddelen gingen daaraan vooraf”, zegt Johan van der Pol, van Croonwolter&dros. Aanvankelijk kon hij zijn oren niet geloven toen BP haar ambities uitte.

“Alles in het teken van veiligheid? Meent ie dat echt?, dacht ik. “Geweldig. Ik vond het heerlijk om eindelijk eens een opdrachtgever te treffen die veiligheid echt serieus neemt. Het gaat uiteindelijk wel over mijn mensen. Zij vinden die belangrijk.”

Het meest extreem is misschien wel de vergunning die voor elke handeling op de bouwplaats moet worden aangevraagd.

“Gemiddeld zijn dat er elke dag dertig.” Voor je überhaupt de bouwplaats opkomt, moet je een onlineveiligheidstraining volgen. Daarnaast is er ook een Safety Center, waarin bouwvakkers en uitvoerders praktijktrainingen krijgen.

Leerpunt

Hogendoorn: “Bijna iedereen zakt daarvoor”, haha. “Toch krijg je je diploma. Dat komt omdat je expres op het verkeerde been wordt gezet. Het gaat om de bewustwording.”

Hij geeft een voorbeeld. “Expres laat de examinator je denken: daar ligt een pop. Ga die maar aan de monitor leggen. Iedereen trapt erin. Het leerpunt is: ben je daar wel voor opgeleid? Of had je om hulp moeten vragen?”

Evert Hogendoorn (links): ‘Zelfs een kleine verwonding is hier not done.” Foto: Guido Benschop

Is dit de meest veilige bouwplaats van Nederland? De aannemers en opdrachtgevers vermoeden allemaal van wel. En zij juichen het toe.

Veiligheid in de bouw

Veiligheid in de bouw
“Niets gaat nog ongecontroleerd.” En: “Veiligheid heeft altijd voorrang.” En: “Wat je uitsluit is effe.” En: “Bij elke hijsbeweging zit een hijsplan. En elke aanpikkalateur is opgeleid. Riggers noemen we ze.”

Er was gemopper in het begin. maar de kracht van uniformiteit lijkt hier doorslaggevend. Niemand ontsnapt aan dit regime. Daarom doet iedereen het.

“Dat komt ook de sfeer ten goede”, zegt Hogendoorn. Hij besluit: “Veiligheid doe je samen, wordt vaak gezegd. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de opdrachtgever zo denkt en handelt. Hier zeggen we het, en doen we het. Van opdrachtgever, tot timmerman, tot aan directie. En als er iets mis dreigt te gaan, mag iedereen het werk stilleggen.”


Het meest veilige gebouw van Nederland?

Op de Europoort werkt De Vries en Verburg aan een nieuwe controlekamer voor BP: Peter Wattel, projectmanager van BP, vertelt: “Het wordt een gebouw van ruim 10.000 vierkante meter groot, met drie rechthoekige delen en maximaal drie lagen hoog. De hele fabriek wordt straks van hieruit bestuurd. Bij calamiteiten is dit de plek die als enige operationeel blijft.”

Het gebouw moet luchtdicht zijn, waterdicht en bestand tegen drukgolven. “Dit is straks het veiligste stukje van Nederland”, lacht Roeland van Leeuwen van Interbouwbeheer. Hij moet ervoor zorgen dat het gebouw straks blijft staan, bij brand, een ontploffing of een gaswolk. Johan van der Pol, operationeel directeur van Croonwolter&dros, wordt vooral blij van de toegepaste technische installaties die er komen.

“Onze technische experts likkenbaarden hiervan. Dit is niet even een rooster hier en een wandcontactdoos daar. Dit is techniek op het hoogste niveau. Nooit mag een installatie uitvallen, zodat veel installatieonderdelen redundant worden uitgevoerd. Dat willen zeggen: hoogwaardig, secuur en dubbel. Ook tijdens een calamiteit moeten de installaties blijven functioneren.”


Op 20 maart was het Nationale Bouwveiligheidsdag. Op veel bouwplaatsen werd stilgestaan bij veilig werken in de bouw. Bouwvakkers van de De Vries en Verburg kregen een waterflesje cadeau. “We gaan het voorjaar en de zomer tegemoet en dan is het belangrijk dat je goed drinkt”, is de boodschap.

Cobouw schrijft geregeld verhalen over veiligheid.
Lees ook:

Het verhaal van Haiko die in 2017 omkwam op de bouwplaats
De boodschap van Aron die een zwaar ongeval overleefde 
Over de ervaringen van inspecteur Michel 

Reageer op dit artikel