nieuws

VolkerWessels gooit infradivisie op de schop: ‘We hebben een nieuwe mix van tenderteams nodig’

bouwbreed Premium 6773

VolkerWessels gooit infradivisie op de schop: ‘We hebben een nieuwe mix van tenderteams nodig’

VolkerWessels gooit de infradivisie op de schop. Ook gaat de bouwer zich de komende jaren minder in schrijven op grote projecten. Er komen zo’n 150 grote infraopdrachten vanuit de overheid op de markt en het bedrijf ziet potentie in slechts zo’n 25 projecten.

Dit heeft topman Jan de Ruiter donderdagochtend gezegd in een toelichting op een tussentijds handelsbericht. “We blijven ons wel inschrijven op grote klussen, maar we zullen selectiever zijn.” Zo ziet de bouwer geen potentie meer in infrastructuuropdrachten waarbij het verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en langjarig onderhoud (DBFM).

Slechts 10 procent tenders succesvol

VolkerWessels gaat deze stap nemen, wat overigens al eerder voorzichtig werd gezegd, omdat het bedrijf de afgelopen jaren te veel kwijt is aan tenderkosten. Het bouwbedrijf haalt de laatste tijd slechts 10 tot 15 procent van de opdrachten binnen, terwijl dat in 2014/2015 nog in 25 procent van de gevallen was. Dat in combinatie met de verliezen die het bedrijf heeft moeten incasseren op het zeesluisproject IJmuiden, zorgt ervoor dat de infratak flink achterloopt op de rest van de divisies.

“We kunnen de conclusie trekken dat onze infradivisie geen duurzaam businessmodel  heeft”, zei De Ruiter.

Geen ontslagen, maar verschuivingen

Daarom gaat VolkerWessels de infratak op de schop gooien. Er worden geen mensen ontslagen,  want net als veel andere aannemers heeft VolkerWessels  haar personeel hard nodig. Het gaat daarom om een ‘herpositionering’ van de infradivisie. Dit betekent dat er binnen de eigen organisatie zal worden geschoven. “We hebben een andere mix nodig van tenderteams”, aldus De Ruiter. Deze herinrichting zal een aantal maanden in beslag nemen en er zijn ook kosten mee gemoeid.

Ook in gesprek met Rijkswaterstaat

In de tussentijd is VolkerWessels in gesprek met Rijkswaterstaat over tenderkwesties. Volgens de bouwer wordt er namelijk nog altijd teveel geselecteerd op prijs en niet op kwaliteit. En dit is volgens de topman geen goede aanpak, want uiteindelijk is ‘niemand gebaat bij opdrachten die uiteindelijk langer duren en duurder uitvallen’.

Zo heeft VolkerWessels opnieuw een verlies moeten incasseren op het zeesluisproject in IJmuiden. Het gaat dit keer om ‘slechts’ 5,5 miljoen euro. Eerder schreef VolkerWessels al miljoenen af op het OpenIJ-dossier, net als partner BAM. De extra kosten voor VolkerWessels komen dit jaar al uit op 37,5 miljoen euro.

‘Altijd kans op risico’

Of dit de laatste onvoorziene kosten zijn op het project, kon topman De Ruiter niet beloven. “Dat is gewoon niet te voorspellen. Er blijven altijd risico’s bestaan. We hebben nu 60 procent van het project gerealiseerd en daarmee zijn we al een heel eind, maar daarmee zijn niet alle risico’s weggenomen.”

Het zeesluisproject heeft overigens niet alleen voor een flinke financiële schade voor VolkerWessels gezorgd, maar heeft ook een grote impact op de interne organisatie, zei De Ruiter donderdagochtend. “Mensen durven minder snel keuzes te nemen, uit angst fouten te maken. Daarom is die herpositionering van onze infradivisie ook van groot belang.”

Herpositionering al van start

De herpositionering is overigens al eerder dit jaar van start gegaan, toen infra-bestuurder Henri van der Kamp vertrok en zijn taken werden overgenomen door coo Alfred Vos.

Met het nieuwe beleid hoopt VolkerWessels rond 2020 weer succes te hebben in de infradivisie. De Ruiter: “We krijgen die infratak weer op orde, daar ben ik zeker van. We gaan hiervoor alle benodigde stappen nemen”.

Reageer op dit artikel