nieuws

Onderzoeksraad voor de Veiligheid in rapport over instorting van parkeergarage Eindhoven: ‘Bouw onderschat veiligheid’

bouwbreed 3935

Onderzoeksraad voor de Veiligheid in rapport over instorting van parkeergarage Eindhoven: ‘Bouw onderschat veiligheid’

Het rapport verschijnt vandaag om 10 uur, maar Eenvandaag heeft het al in handen en bericht er over: de bevindingen over de instorting van de parkeergarage in Eindhoven. De bouw krijgt er volgens die berichten flink van langs.

Eenvandaag citeert uit het rapport, dat nog geheim is en pas deze ochtend naar buiten komt. De uitkomst volgens het nieuwsprogramma van AvroTros: “De bouw in Nederland onderschat de veiligheid al jaren. De sector gaat vooral voor de laagste prijs en leert onvoldoende van eerdere ongelukken”.

Volgens Eenvandaag is dat het harde oordeel van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over het instorten van de parkeergarage in Eindhoven.

Volgens de Raad zijn bouwbedrijven na een ongeluk meer bezig met het afwentelen van de schuld, dan met het verbeteren van de veiligheid.

Volgens de Raad zijn bouwbedrijven na een ongeluk meer bezig met het afwentelen van de schuld, dan met het verbeteren van de veiligheid.

Bij aanbestedingen is de laagste prijs vaak leidend. “Een sterke sturing op prijs kan onwenselijke gevolgen hebben voor de (constructieve) veiligheid van een gebouw”, schrijft de OVV, volgens Eenvandaag.

Bovendien zijn zoveel partijen betrokken bij de bouw dat onduidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo worden kwetsbaarheden niet opgemerkt en daardoor niet aangepakt, concludeert de Raad.

Volgens de Onderzoeksraad waren er 2 maanden voor het instorten van de parkeergarage in Eindhoven al signalen dat het niet goed zat met de veiligheid van het gebouw

Volgens de Onderzoeksraad waren er 2 maanden voor het instorten van de parkeergarage in Eindhoven al signalen dat het niet goed zat met de veiligheid van het gebouw. Er zaten scheuren in de vloeren en er stonden plassen op.

Volgens de OVV duidt dat op ‘een constructief veiligheidstekort’. “Maar niemand zag aanleiding om de veiligheid in twijfel te trekken, terwijl dit wel had gekund en gemoeten”, schrijft de Raad.

Eerder werd vastgesteld dat de directe oorzaak van de instorting een mankement in de gebruikte bollenvloer was: er was sprake van een gebrekkige hechting tussen de breedplaat en het gestorte beton.

Lees alle verhalen over de instorting van de parkeergarage

Lees alle verhalen over de instorting van de parkeergarage

Maar de OVV komt tot een andere conclusie, meldt Eenvandaag. Anders dan gebruikelijk, was er bij de parkeergarage voor gekozen om de bollenplaten een kwartslag te draaien. Maar de wapening die de vloer stevigheid moest geven was te kort, waardoor de vloer niet sterk genoeg was. De vloer kon de hoge temperatuur op de dag van instorting niet aan en bezweek gedeeltelijk. Volgens de OVV hebben de bouwers de consequenties van het afwijkende ontwerp van de vloer onderschat.

De Onderzoeksraad heeft ook kritiek op bouwer BAM

De Onderzoeksraad heeft ook kritiek op bouwer BAM. De garage werd onder grote tijdsdruk gebouwd. Bovendien dienden de eerste financiële tegenslagen zich een maand na de start van de bouw al aan. De beoogde winst sloeg na korte tijd om in een verlies van uiteindelijk meer dan 10 procent van de aanneemsom.

De oplopende verliezen en de krappe planning legden druk op het project, concludeert de OVV

De oplopende verliezen en de krappe planning legden druk op het project, concludeert de OVV. Eenvandaag citeert uit het rapport: “Dit zorgde ervoor dat werd gewerkt in een klimaat waarin het beperken van het verlies en het halen van de planning prioriteit hadden.”

Opdrachtgever Eindhoven Airport toonde volgens de Raad weinig betrokkenheid bij de kwaliteit van de bouw.

Opdrachtgever Eindhoven Airport toonde volgens de Raad weinig betrokkenheid bij de kwaliteit van de bouw. Bovendien hield BAM zich niet aan het met de luchthaven afgesproken kwaliteitszorgsysteem.

Volgens de OVV moet niet langer gekeken worden naar de hechting tussen de breedplaten en het beton, maar naar het ontwerp van de vloer en de naden tussen de platen.

Volgens de OVV moet niet langer gekeken worden naar de hechting tussen de breedplaten en het beton, maar naar het ontwerp van de vloer en de naden tussen de platen. Onduidelijk is nog welke gevolgen de conclusies van de Raad hebben voor de andere onderzochte gebouwen.

Update: het rapport van de OVV is nu beschikbaar: kijk hier. 

Reageer op dit artikel